رییس‌جمهور: پلان‌های اساسی برای حل مشکل آب در حال عملی شدن است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که پلان‌های اساسی برای حل مشکل آب آماده شده و در حال عملی شدن است.

آقای غنی که امروز دوشنبه‌ (سوم جدی) در مراسم افتتاح پنجمین کنفرانس ملی شهری سخن می‌زد،‌ گفت: «بزرگ‌ترین جفایی که با شهرهای افغانستان شده بود، نبود توجه به آب شهرها بود. پلان‌های اساسی برای حل مشکل آب یا در سطح عملی شدن و یا در سطح طرح است.»

او همچنان گفت که پس از صد سال، بهترین قانون برای شهرداری‌ها ایجاد شده و در عین حال تأکید کرد که ادارات دولتی باید اصلاح شود زیرا به گفته‌ی او، اداره‌های کنونی جواب‌گوی نیازمندی‌های کنونی نیست.

رییس‌جمهور غنی به شهرداران هشدار داد در صورتی که درست کار نکنند، از وظایف‌شان برکنار خواهند شد.

آقای غنی گفت: «هر شاروال که حرکت کند و خدمت کند ما حمایت‌اش می‌کنیم و هر شاروال که کار نکند برطرفش می‌سازیم.»

او افزود که به هر اندازه که عواید شهرداری‌ها افزایش یابد،‌ به همان اندازه صلاحیت‌های شهرداری‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

رییس‌جمهور در مورد سکتور خصوصی نیز گفت که سکتور خصوصی دشمن و رقیب دولت نه، بلکه همکار دولت است.

آقای غنی از برق به‌عنوان زیربنای اساسی یاد کرد و از شهروندان و ادارات دولتی نیز خواست که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

از سویی هم، رییس‌جمهور غنی در مورد غاصبین زمین گفت: «غاصب باید در فرهنگ شهری ما جای نداشته باشد. مردم ما باید دست به دست هم بدهند و غاصبین را از جامعه بیرون کنند.»

این در حالی است که «پنجمین کنفرانس ملی شهری» امسال با شعار «شهر،‌ بستر توسعه و تکامل» در سه محور چون نمایشگاه، محورهای علمی و محورهای اختصاصی برگزار شده است.

این کنفرانس به هدف زمینه‌سازی برای شناخت شهر به‌عنوان چرخه‌ی مهم اقتصادی و ارتقای زندگی شهری، ایجاد فرصت مناسب برای تبادله‌ی اطلاعات، برقراری ارتباطات بین نهادهای علمی و اجرایی و ارایه‌ی دست‌آوردهای نوین تحقیقاتی وابسته به حوزه‌های شهری برگزار شده است.

امروز سرور دانش،‌ معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز نمایشگاه پنجمین کنفرانس ملی شهری  زیر نام «دهکده‌ی افغانستان» را افتتاح کرده و گفته است که این نمایشگاه به هدف نمایش داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی کشور، نمایش صنایع و تولیدات داخلی و نیز تقویت فرهنگ شهرنشینی و… برگزار شده است.