GMIC

«500 میلیون افغانی برای خرید بیش از 13 هزار تُن خوراکه‌ی حیوانی در نظر گرفته شده است»

اطلاعات روز: وزارت زارعت،‌ آب‌یاری و مال‌داری کشور اعلام کرد که حدود 500 میلیون افغانی برای خرید بیش از 13 هزار متریک تُن خوراکه‌ی حیوانی در نظر گرفته شده است.

اکبر رستمی،‌ سخن‌گوی وزارت زراعت امروز یک‌شنبه‌ (دوم جدی) در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که قرار است این مقدار خوراکه‌ی حیوانی در زمستان پیش‌رو برای مال‌داران در ولایت‌های آسیب‌پذیر توزیع شود.

آقای رستمی همچنان گفت: «وزارت زراعت از آغاز سال روان، پیش‌بین خشک‌سالی بود و به همین منظور، برنامه‌هایی از قبل تعیین شده را برای رویارویی با این مشکل داشت. وزارت زراعت با توزیع 31 هزار و 500 تُن خوراکه‌ی حیوانی در ولایت‌های آسیب‌دیده، توانست از فاجعه‌ی کلان در بخش مال‌داری جلوگیری کند.»

در همین حال، حشمت‌الله غفوری، معین آب‌یاری و منابع طبیعی وزارت زراعت نیز در این نشست خبری گفت که در جریان سال مالی 1397 خورشیدی،‌ 235 پروژه‌ی آب‌یاری با هزینه‌ی بیش از 2.9 میلیارد افغانی در سراسر کشور تطبیق شده است. این پروژه‌ها شامل کانال،‌ سربند، ذخیره‌های آب، شبکه‌های آب‌یاری و… می‌شود.

آقای غفوری گفت که با تطبیق این پروژه‌ها، بیش از 51 هزار هکتار زمین زیر پوشش آب‌یاری قرار گرفته و بیش از 1.2 میلیون نفر به‌گونه‌ی مستقیم و غیرمستقیم مستفید شده‌‎اند.

او گفت: «پروژه‌ های کانال زمین‌داور، کانال اندخوی و خوش‌تپه که در گذشته برای مردم مانند یک رویا بود، اکنون وزارت زراعت با اراده‌ی جدی کار عملی آن‌‌ها را آغاز کرده است.»

معین آب‌یاری و منابع طبیعی وزارت زراعت افزود که قرارداد امکان‌سنجی (سروی، دیزاین و مطالعات اقتصادی-اجتماعی) کانال خوش‌تپه هفته‌ی گذشته با اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا به امضا رسیده است.

آقای غفوری گفت که این پروژه 250 کیلومتر طول دارد و بیش از 2.5 میلیون جریب زمین را در ولایت‌های قندوز،‌ بلخ و جوزجان آب‌یاری خواهد کرد.