nyt

امریکا حدود هفت هزار نیرویش را از افغانستان خارج می‌کند

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی دستور داده است تا نیمی از سربازان این کشور طی ماه‌های آینده از افغانستان خارج شوند.

دو مقام ارشد وزارت دفاع امریکا روز پنج‌شنبه (29 قوس) اعلام کرده‌اند که دونالد ترمپ تصمیم دارد تا در چند ماه آینده حدود هفت هزار نیروی امریکایی که در افغانستان مستقر اند، را از این کشور بیرون کند.

امریکا در حال حاضر در حدود 14 هزار سرباز در افغانستان دارد که مصروف آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌باشند.

یکی از این مقام‌ها گفته است که آقای ترمپ این تصمیم را همزمان با تصمیم خروج نیروهای امریکایی از سوریه گرفته است.

از سویی هم، ترمپ این تصمیم را چند ساعت پس از آن گرفته است که جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا اعلام کرده است که در ماه فبروری 2019 یعنی تا دو ماه دیگر از مقامش کنار می‌رود.

جنرال متیس گفته است که چهار دهه فعالیت و تجربه در ارتش امریکا به او آموخته که امریکا در کنار احترام گذاشتن به متحدانش باید از تمام ابزارهای لازم برای دفاع از منافع مشترک خود و متحدانش استفاده کند.

او همچنان افزوده است: «امریکا باید در مقابل کشورهایی که منافع استراتژیک‌شان روز به روز تنش بیشتری با امریکا ایجاد می‌کند عزمی راسخ و رویکردی روشن داشته باشد و درحالی که کشورهایی چون چین و روسیه به دنبال پیاده کردن مدل اقتدارگرایانه خود در کشورهای جهان هستند، امریکا باید همه تلاش خود را برای دفاع همه جانبه در این زمینه انجام دهد.»

رییس‌جمهور ترمپ اما در صفحه‌ی رسمی توییتر خود نوشته است که جیمز متیس تا دو ماه دیگر «بازنشسته» خواهد شد.

او نوشته است: «جنرال متیس برای وادار کردن متحدان امریکا در ادای سهم‌شان از تعهدات نظامی خود کمک بزرگی به من بود.»

ترمپ در مورد جایگزین متیس چیزی نگفته اما تأکید کرده است که وزیر بعدی به‌زودی تعیین خواهد شد.

رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در حالی دستور خروج نیمی از نیروهای امریکایی از افغانستان را صادر کرده است که اوایل هفته گذشته زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در ابوظبی با نمایندگان طالبان درباره‌ی راه‌های پایان جنگ در افغانستان گفت‌وگو کرد. در این گفتگوها مقام‌هایی از عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز شرکت داشتند.

آقای خلیل‌زاد که پس از مذاکرات با نمایندگان طالبان در ابوظبی به کابل آمده بود، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه با آریانا نیوز گفته بود که طالبان باید براساس احترام متقابل دور یک میز نشسته و با حکومت افغانستان بر سر یک «خط مشی سیاسی» به موافقه برسند.

او همچنان گفته بود که در گفت‌وگو با طالبان روی تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان یا تشکیل اداره‌ی موقت بحث نکرده و «پلان برای آینده سیاسی افغانستان مسأله‌یی است که افغان‌ها بین خود نشسته و روی آن موافقه کنند.»

او گفت در مورد آتش‌بس با طالبان بحث کرده و این طرح از امارات متحده عربی و عربستان سعودی بوده است که برای سه ماه پیشنهاد شده بود.

پیشتر گزارش‌هایی به نقل از مقامات طالبان منتشر شده بود که امریکا بر نمایندگان طالبان فشار وارد کرده تا آتش‌بس شش ماهه را قبول کنند. اما آقای خلیلزاد می‌گوید که طرحی از سوی امارات و عربستان پیشنهاد شده بود و «نمایندگان طالبان گفته‌اند که در مورد موضوعاتی که در جدول پیشنهادی امارات و عربستان مطرح شده، به مشوره نیاز دارند.»

همزمان با این،‌ حمدالله محب،‌ مشاور امنیت ملی افغانستان نیز هشدار داده است که کسی حق و صلاحیت ندارد درباره‌ی ساختارهای جدید حکومتی افغانستان، به‌عنوان یک کشور مستقل، بحث کند.