خلیلزاد: طالبان باید با حکومت افغانستان روی یک «خط مشی سیاسی» به موافقه برسند

اطلاعات روز: زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان که پس از مذاکرات دو روزه با طالبان به کابل آمده، می‌گوید که طالبان باید براساس احترام متقابل دور یک میز نشسته و با حکومت افغانستان بر سر یک «خط مشی سیاسی» به موافقه برسند.

آقای خلیلزاد پس از چاشت امروز (پنج‌شنبه، 29 قوس) در گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون آریانا نیوز گفت که در گفت‌وگو با طالبان روی تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یا تشکیل اداره موقت بحث نکرده و «پلان برای آینده سیاسی افغانستان مسأله‌یی است که افغان‌ها بین خود نشسته و روی آن موافقه کنند.»

او گفت در مورد آتش‌بس با طالبان بحث کرده و این طرح از امارات متحده عربی و عربستان سعودی بوده است که برای سه ماه پیشنهاد شده بود.

پیشتر گزارش‌هایی به نقل از مقامات طالبان منتشر شده بود که امریکا بر نمایندگان طالبان فشار وارد کرده تا آتش‌بس شش ماهه را قبول کنند. اما آقای خلیلزاد می‌گوید که طرحی از سوی امارات و عربستان پیشنهاد شده بود و «نمایندگان طالبان گفته‌اند که در مورد موضوعاتی که در جدول پیشنهادی امارات و عربستان مطرح شده، به مشوره نیاز دارند.»

از سوی هم طالبان گفت‌وگو با هیأت مذاکره کننده‌ی دولت افغانستان را رد کرده و گفتند که موقف آنان در قبال حکومت افغانستان روشن است «زیرا افغانستان اشغال شده است.»

آقای خلیلزاد در این مورد گفت که «بدبختانه طالبان موافقت نکردند که با هیأت حکومت افغانستان بشینند. این فیصله‌ی آنان یک اشتباه بود و تاثیر منفی روی کشورهایی که در آن‌جا حضور داشتند، به شمول ایالات متحده امریکا، گذاشت.»

او گفت که اگر طالبان برای صلح  جدی اند و باور دارند که راه‌حل نظامی وجود ندارد و تنها راه‌حل سیاسی مانده، آنان مجبور اند که با حکومت افغانستان بشینند و درباره آینده‌ی افغانستان به موافقه برسند.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفت که موجودیت نیروهای خارجی در آینده‌ی افغانستان خط سرخ طالبان است که در مذاکرات مطرح شده و در مقابل مسایل امنیتی که افغانستان دیگر پناهگاه تروریسم بین‌المللی نشود، خط سرخ امریکا است.

آقای خلیلزاد درحالی این گفته‌ها را مطرح کرده است که صبح امروز (پنج‌شنبه، 29 قوس) حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان هشدار داد که کسی حق و صلاحیت ندارد درباره ساختارهای جدید حکومتی افغانستان، به‌عنوان یک کشور مستقل، بحث کند.

دیدگاه‌های شما
  1. what hamdullah muheb said.i am agree/because afghans can solve this issue/not pakistan.talibs support by pakistan intellegent service.
    talibs are speakers of I S I.
    AFGHANISTAN NEED TO INCREASE AFGHAN FORCE TO 600 000 PERSONS.
    400000 AFGHAN ARMY
    AFGHAN POLICE 150000
    AFGHAN NATIONAL SECURITY 50000
    TOTALLY 6000000

    GOVERNMENT CAN TAKE SECURITY

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *