آیا امریکا به جنگ مفسدین و آقازاده‌ها می‌رود؟

  • صفی‌الله وحدت

جان‌ بس، سفیر امریکا در متنی که در تویترش به مناسبت روز مبارزه با فساد نوشته بود به یک قانون داخلی امریکا استناد کرده بود؛ وزیر امورخارجه‌ی امریکا این صلاحیت را دارد تا از اعطای ویزه به مقامات رسمی‌یی که متهم به فسادند و خیال داخل شدن به ایالات متحده را در سر دارند، خودداری کند.

امریکا مهم‌ترین تمویل‌کننده‌ی افغانستان پس از طالبان است. ملیاردها دالر در قسمت‌های مختلف نظامی و ملکی صرف شده است که ملیون‌ها دالر آن به نقل نهاد بازرسی کمک‌های ایالات متحده به افغانستان (سیگار) به‌خاطر فساد از بین رفته است.

نهاد سیگار به ویژه و سایر گزارش‌های تحقیقی‌‌ـ‌‌علمی رسانه‌ها و مراکز علمی‌ـ‌پژوهشی ایالات متحده از وجود فساد و حیف و میل پول مالیه‌ دهندگان امریکایی بارها خبر داده‌اند، در مواردی حتی به ذکر نام و نشان کسانی که آغشته به فسادند نیز اقدام کرده‌اند. در برخی از گزارش‌ها، نام مقام‌های عالی رسمی و یا نزدیکان مقامات عالی را که با این پول از فساد به دست آمده در ایالات‌های مختلف امریکا کاروبار و زندگی مرفه‌یی را راه انداخته‌اند نیز تذکر رفته است. اکنون در باب پیام جناب سفیر امریکا چند نکته قابل تأمل و پی‌گیری است.

اول: در مقام عمل، چند مورد رد اعطای ویزه به کسانی که متهم به فسادند، صورت گرفته است؟  آیا وزارت خارجه‌ی امریکا به فاسدین ویزه نداده است؟

دوم: افرادی اند که در مظان اتهام فساد قرار دارند و خودشان در افغانستان زندگی می‌کنند و خانواده‌ی‌شان در امریکا، برخورد با آنانی که از پول فساد در حال گذران زندگی در امریکا اند چگونه خواهد بود؟

سوم: مقامات رسمی‌یی بوده و می‌باشند که دارای تابعیت دوگانه‌ی افغان-ـ امریکن اند و در مظان اتهام فساد قرار دارند، برخی از آنان همین اکنون در داخل افغانستان مقام رسمی دارند و برخی نیز زندگی را پس از ماموریت رسمی در امریکا می‌گذرانند، برخورد با این گروه چگونه خواهد بود؟

اخیرا آقای برایان هوک، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا در امور ایران، اعلام کرد که وزارت امور خارجه‌ی امریکا موضوع اخراج فرزندان مقامات جمهوری اسلامی از ایالات متحده را مورد بررسی قرار داده است. این موضوع پس از آن مطرح شد که خانواده‌های امریکایی‌های زندانی در ایران در نامه‌یی از آقای ترامپ خواسته بودند که ویزه‌ی فرزندان مقام‌های بلندپایه‌ی حکومت جمهوری اسلامی که در امریکا حضور دارند را لغو نمایند. این خانواده‌ها فهرستی از فرزندان مقامات جمهوری اسلامی را به حکومت ایالات متحده تحویل داده‌اند. همچنان ایرانیان نیز با راه‌اندازی کمپینی در رسانه‌های اجتماعی خواهان افشای لست فرزندان مقامات جمهوری اسلامی ایران ساکن در امریکا گردیدند. 

ایالات متحده به عنوان مهم‌ترین شریک و حامی افغانستان در موضوع مبارزه با فساد، مطمئنا که دارای لست فاسدین فراری ساکن در ایالات متحده و فامیل‌های کسانی است که در داخل افغانستان با اتهام فساد رو‌به‌رویند، اما فامیل‌های آنان با اخذ ویزه‌های سیاسی، تحصیلی و …  اکنون در ایالات متحده مشغول زندگی مرفه اند. تقاضا این است که سفارت ایالات متحده در این مورد شفاف‌سازی نماید، اقدامات عملی خویش را در مورد رد ویزه، لغو ویزه‌ی داخل‌شد‌گان به ایالات متحده و یا رد درخواست پناهندگی متهمان به فساد را ارایه نماید؛ تا این که به قول رییس‌جمهور غنی در جلسه‌یی که سفیر ایالات متحده نیز حاضر بود، قیمت فساد آنان را اولاد غریب ندهد.  

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *