نشست دوجانبه خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در پاکستان؛ تلاش‌های امریکا با حکومت افغانستان هماهنگ است

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی کشور از برگزاری نشست دوجانبه میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در پاکستان خبر داده و می‌گوید که افغانستان از هر نشستی که منجر به تأمین صلح در این کشور شود استقبال می‌کند.

صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی افغانستان امروز یک‌شنبه (25 قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که اخیرا ایالات متحده‌ی امریکا فشارهایی بر پاکستان وارد کرده و حکومت افغانستان امیدوار است که این فشارها نتیجه بدهد.

آقای احمدی همچنان گفت که حکومت افغانستان از هر نشستی که منجر به تأمین صلح و ثبات در افغانستان شود،‌ استقبال می‌کند.

او در عین حال افزود که به نمایندگی از افغانستان هیچ کسی در نشست دوجانبه‌ی زلمی خلیل‌زاد و نمایندگان طالبان در پاکستان حضور نخواهد داشت اما تلاش‌های امریکا برای تأمین صلح در افغانستان با حکومت این کشور کاملا هماهنگ است.

این در حالی است که عمران خان،‌ نخست وزیر پاکستان روز جمعه (23 قوس) در نشستی در شهر پشاور این کشور گفته بود که پاکستان روز دوشنبه (26 قوس) میزبان مذاکرات صلح میان گروه طالبان و نماینده‌ی امریکا خواهد بود.

عمران خان گفته بود که این تصمیم را پس از درخواست‌های مکرر امریکا گرفته است.

از سویی هم، مذاکرات گروه طالبان و زلمی خلیل‌زاد در حالی در پاکستان برگزار خواهد شد که به تاریخ دوازدهم قوس یک هیأت هفت نفره به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی،‌ رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر به درخواست هیبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان به پاکستان رفته بود.

روزنامه تلگراف در آن زمان گزارش کرده بود که این هیأت برای مشوره با اعضای رهبری طالبان پیش از آغاز دور جدید مذاکره با امریکا، به پاکستان رفته است.

این اولین دیدار مقام‌های امریکایی با طالبان نیست. پیش از این نیز زلمی خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در قطر دیدارهایی داشته است.

«تلاش‌های خلیل‌زاد مبهم و نگران‌کننده است»

همزمان با این،‌ مجلس سنا می‌گوید که تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در روند صلح به ویژه مذاکره‌ی او با پاکستان در مورد صلح افغانستان مبهم و نگران‌کننده است.

محمدعلم ایزدیار،‌ معاون اول مجلس سنا امروز یک‌شنبه درنشست عمومی این مجلس گفت: «ما گاهی به شکل خوش‌بینانه و گاهی هم به شکل بدبینانه به مسأله‌ی مصالحه و مذاکرات صلحی که در پیش‌رو است نگاه می‌کنیم. از یک طرف امیدوار هستیم چون صلح نیاز مبرم مردم افغانستان است ولی از طرف دیگر معلومات کافی داده نمی‌شود.»

آقای ایزدیار گفت که معلوم نیست که خلیل‌زاد روی کدام موارد با پاکستانی‌ها صحبت می‌کند و این واقعا نگرانی عمده‌ی مردم افغانستان است.

او همچنان افزود: «خواست ما از امریکا، کشورهای همسایه و سایر افراد دخیل، این است که به مردم افغانستان توضیح دهند که در کدام موارد باطالبان، پاکستان و جوانب دیگری به مذاکره می پردازند؛ زیرا هرگونه صلحی که دور ازانظار مردم باشد نتیجه ندارد و این مسأله در گذشته هم تجربه شده است.»

زلمی زابلی، دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: «مردم افغانستان نمی‌دانند که آقای خلیل‌زاد چگونه صلح می‌آورد و با پاکستان به چه فیصله‌هایی رسیده است؛ توضیحات لازم در مورد ارائه نشده است.»

آقای زابلی تاکید کرد در صورتی‌که آقای خلیل‌زاد در موضوع صلح افغانستان معامله‌ی خلاف میل مردم افغانستان را با پاکستان کرده باشد، مورد قبول مردم نخواهد بود و مشکل را بیشتر خواهد کرد.