لاجورد در سایه‌ی خشم رییس‌جمهور

لاجورد در سایه‌ی خشم رییس‌جمهور

از اتفاقی که در جریان مراسم گشایش پروژه‌ی «راه لاجورد» در هرات رخ داد، چند روایت بیرون داده شده است. در جریان مراسم، آقای «رییس وفا»، یکی از اشتراک‌کنندگان به نشانه‌ی شکایت به رییس‌جمهور، از میان جمعیت برخواست و خطاب به رییس‌جمهور غنی، شکایتش را مطرح کرد. علاوه بر تصاویر ویدیویی از جریان رخداد که البته وضاحت کافی را ندارد، منابع عینی روزنامه اطلاعات روز از هرات که در مراسم حضور داشته‌اند، ادعا می‌کنند که رییس‌جمهور به صورت جوان معترض، سیلی زده است. به ادعای سخن‌گویان ارگ، رییس‌جمهور غنی، برای برداشتن دست یکی از محافظین ریاست‌جمهوری از دهان معترض، در ماجرا دخالت می‌کند. همچنین ادعای دیگر این است که رییس‌جمهور به معاون تشریفات ریاست‌جمهوری به دلیل برخورد نادرست با فرد معترض، سیلی زده است. سخنگویان حکومت مدعی هستند که رییس‌جمهور غنی، اعتراض و شکایت معترض پکتیایی مبنی بر غصب شدن زمین و تجاوز بر خانواده‌اش را شنیده و ماجرا به پایان رسیده است.

رسانه‌یی شدن این اتفاق در جریان مراسم گشایش پروژه راه لاجورد در هرات، موجی از واکنش رسانه‌ها و شهروندان را به همراه داشت. شاه حسین مرتضوی، در صفحه‌ی فیس‌بوکش، این اتفاق را یک حاشیه خواند. این حاشیه اما، متن را به کل تحت الشعاع قرار داد. یک کلیپ ویدیویی دیگر که در شبکه‌های اجتماعی به صورت وسیع همرسانی شد، نشان می‌دهد که محافظین ریاست‌جمهوری، دور جوان معترض را در بیرون از تالار مراسم حلقه کرده و به زور، او را به موتر سوار می‌کنند. «جهادگل»، برادر فرد معترض در گفت‌و‌گو با روزنامه اطلاعات روز ادعا کرده است که برادرش زندانی و دست‌کم سه بار به دلیل شکنجه، از هوش رفته است. پرسش این است که اگر روایت سخنگویان ارگ ریاست‌جمهوری از این اتفاق درست باشد، چرا فرد معترض، در زندان حبس شده و از آن مهم‌تر، زیر شکنجه قرار گرفته است؟

به بهره‌برداری رفتن پروژه‌ی راه لاجورد، یکی از پروژه‌‌های بزرگ حکومت وحدت ملی بود که مراسم افتتاحیه‌ی آن با تبلیغات و صرف مبلغ هنگفتی برگزار شد. در رسانه‌های افغانستان، مراسم گشایش این پروژه‌ی بزرگ اما، تحت‌الشعاع اتفاقی قرار گرفت که معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری آن را یک رخداد حاشیه‌یی تعبیر کرد. این سوء مدیریت، تبعات بزرگی بر بازتاب رسانه‌یی و تبلیغاتی افتتاح پروژه‌ی راه لاجورد تحمیل کرد که رییس‌جمهور و مأموران واحد حفاظت از ریاست‌ جمهوری، به صورت مستقیم در آن سهم داشتند. پرسش این است که چرا آقای غنی که برای افغانستان جایگاه رییس‌جمهور و فرد شماره نخست در امور اداره‌ی کشور را دارد، به صورت مستقیم در برخورد با یک شهروند معترض دخالت فزیکی می‌کند؟ هرگز در شأن رییس‌جمهور کشور نیست که به عنوان رهبر و فرد شماره اول اداره‌ی کل مملکت، چنین خطای ناشیانه و ناشایست را مرتکب شود. اگر به لحاظ پرنسیب امنیتی مسلط بر رفتار و مواجهه‌ی محافظان ریاست جمهوری، اتفاق رخ داده در جریان مراسم را یک اتفاق امنیتی بدانیم، چرا مأموران واحد محافظت از ریاست جمهوری به آقای غنی اجازه دادند که به صورت فزیکی به فرد معترض و محل ماجرا نزدیک شده و چنین حاشیه‌ی فربه‌تر از متن، خلق شود؟

رییس جمهور و مأموران واحد حفاظت از ریاست‌جمهوری به صورت مستقیم در رخ دادن این افتضاح مسوول و مقصرند. رفتار نامناسب و غیرحرفه‌یی رییس‌جمهور و محافظان ریاست‌جمهوری در جریان مراسم باعث شد که حکومت وحدت ملی، نه تنها از دریافت مزایای پوشش رسانه‌یی و تبلیغاتی مراسم بی‌نصیب شود که سخنگویان حکومت، برای روشویی و لاپوشانی صورت ماجرا، به دفاعیه‌های دروغین متوسل شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *