برگزیدگانی که برکنار شدند؛ طرح رقابتی‌شدن استخدام آمران حوزه‌های پولیس کابل ناکام شده است؟
جریان برگزاری امتحان رقابتی آمران حوزه‌های امنیتی شهر کابل
عکس: شبکه‌های اجتماعی

برگزیدگانی که برکنار شدند؛ طرح رقابتی‌شدن استخدام آمران حوزه‌های پولیس کابل ناکام شده است؟

حدود 10 ماه پس از استخدام آمران حوزه‌های 22 گانه‌ی شهر کابل که براساس امتحان و رقابت آزاد گماشته شده بودند، اکنون اما منبعی از وزارت داخله می‌گوید که 12 تن از آن‌ها بنابر «دخالت سیاسیون به ویژه اعضای پارلمان، خویش‌خوری و تیم سازی فرماند پولیس کابل بدون درنظر گرفتن روند اصلاحات» تبدیل یا برکنار شده‌اند.

در ماه‌های پسین آمران حوزه‌های امنیتی اول، دوم، سوم، چهارم، ششم، هفتم، يازدهم، دوازدهم، سيزدهم، پانزدهم، نوزدهم برکنار و یا تبدیل شده‌اند. همچنان مديران جنايي حوزه‌های دوم، سوم، چهارم، هفتم، دهم و یازدهم نیز برکنار شده‌اند.

اکنون این پرسش‌ها مطرح است که چرا آمران و معاونان 12حوزه امنیتی که از فیلتر وزارت داخله گذشته بودند، برکنار و یا تبدیل شده‌اند؟ آیا پروسه رقابتی استخدام آمران آن‌گونه که وزارت داخله ادعای صد درصدی شفافیت آن را دارد، ناکام بوده است یا موضوعات دیگری دخیل است؟.

یک منبع از وزارت داخله که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید تغییر و تبدیل‌ آمران حوزه‌های امنیتی شهر کابل به دلیل دخالت سیاسیون به‌ویژه اعضای پارلمان، نبود توافق نظر در رهبری وزارت داخله، خویش‌خوری و گروه‌سازی فرمانده پولیس کابل بدون درنظر گرفتن روند اصلاحات انجام شده است.

این منبع می‌گوید با آن‌که وزیر داخله رقابتی‌کردن بست‌های آمران حوزه‌های امنیتی شهر کابل را بزرگترین دست‎آورد برایش تلقی می‌کند اما افراد زیر دستش، این روند اصلاحی را به گونه‌‌های مختلف به چالش کشیده‌اند.

به نقل از منبع، تعداد زیادی از آمران حوزه‌های امنیتی شهر کابل پس از سپری‌کردن امتحان رقابتی، به دلیل نامعلومی برکنار و یا هم تبدیل شده‌اند.

منبع افزود که اگر برکناری برخی از آمران حوزه‌های شهر کابل براساس اصل مکافات و مجازات صورت گرفته باشد، باید آمرانی که کارکرد خوب داشته را نیز تقدیر می‌کرد.

این منبع می‌گوید که در حال حاضر تنها آمران حوزه‌های هشتم، نهم، دهم، شانزدهم در سمت‌های‌شان باقی مانده‌اند و حوزه هژدهم امنیتی پس از این روند ایجاد شده است. او افزود که آمران حوزه‌های دوازدهم و سیزدهم تبدیل شده‌اند.

در همین حال این منبع ادعا دارد که معاونان فرماندهی پولیس، زون شهری دوم و چهارم از همصنفی‌های فرمانده پولیس کابل هستند که در این بست‌ها استخدام شده‌اند.

اما مقام‌های وزارت داخله استخدام همصنفی‌های فرمانده پولیس کابل را در بست‌های امنیتی رد کرده و می‌گویند که استخدام‌ها در این نهاد، بدون در نظرداشت مسایل قومی و سیاسی صورت می‌گیرد.

نصرت رحیمی، معاون سخن‌گوی وزارت داخله به اطلاعات روز گفت که تقرری‌ها و تغییرات در این وزارت براساس اقدام‌های قومی و سمتی نه بلکه براساس شایستگی و توانایی صورت می‌گیرد.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله
نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله

او هم‌چنان در مورد برکناری برخی از آمران حوزه‌های شهر کابل افزود که پس از استخدام آمران جدید، وزارت داخله یک گروه نظارتی را ایجاد کرده است که تغییر و تبدیل‌ آمران حوزه‌ها براساس گزارش این گروه و تصمیم رهبری وزارت انجام شده است: «از زمان که این افراد گماشته شدند، برای آنان از سه تا شش ماه فرصت داده شد که ثابت شود آنان در ماموریت‌شان موفق می‌شوند یا نه. یک تیم نظارتی کارکرد آنان را زیر نظر داشت. این تیم موظف است که از وکیل گذر، ملا امامان مساجد و بزرگان قومی در مورد کار کرد آمران حوزه‌های شهر کابل، بپرسند و آنان را ارزیابی کنند. پس از آنکه این تیم نتیجه ارزیابی خود را به رهبری وزارت ارایه کرد آنان برکنار یا تبدیل شدند.»

آقای رحیمی در مورد این گروه نظارتی وزارت داخله جزئیات بیشتر ارائه نکرد اما گفت که از هشت آمر حوزه‌ شهر کابل در وزارت داخله تقدیر شده اما نگفت که از کدام آمران. او دخالت سیاسیون در پروسه‌های استخدام کارمندان وزارت داخله را نیز رد می‌کند.

از سوی هم برخی کارشناسان مسایل نظامی از این اقدام وزارت داخله انتقاد می‌کنند و می‌گویند که برخوردهای سلیقه‌یی نظام امنیتی کشور را شکننده کرده است.

محمد رادمنش، کارشناس نظامی گفت که آموزش نظری مسایل امنیتی با مدیریت آن از هم متفاوت است و کسانی باید در رأس مدیریت قرار بگیرند که پیشینه‌ی نظامی و کارکرد موفق و درست داشته باشند. آقای رامنش افزود که استخدام افراد کلیدی در بست‌های نظامی از طریق رقابت آزاد و با سپری کردن امتحان تحریری، نادرست است. به باور وی کسانی که در بست‌های مهم امنیتی گماشته می‌شوند باید در عمل تجربه و توانایی مدریت مسایل امنیتی را داشته باشند.

پیشینه‌ی رقابتی‌شدن استخدام آمران حوزه‌ها

به تاریخ 18 ماه دلو 1396 وزارت امور داخله در رأس آن ویس احمد برمک در یک اقدام بی‌پیشینه امتحان افسران پولیس برای بدست آوردن بست‌های آمریت حوزه‌های امنیتی شهر کابل را برگزار کرد. در آن وقت آقای برمک اعلام کرده بود که برای نخستین بار آمران حوزه‌های امنیتی شهر کابل از طریق رقابت آزاد تعیین می‌شوند.

تاریخ 26 ماه دلو سال گذشته، ویس احمد برمک، وزیر امور داخله در یک مراسم رسمی 93 تن از افسران را به عنوان آمران، معاونان و آمران جنایی و کشف حوزه‌های شهر کابل، معرفی کرد.

فهرست آمران، معاونان حوزه‌های امنیتی شهر کابل
فهرست آمران، معاونان حوزه‌های امنیتی شهر کابل

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله در مراسم معرفی این آمران حوزه‎های امنیتی شهر کابل گفته بود برای اولین بار طرح استخدام آمران حوزه‌های شهرکابل را از طریق پروسه رقابتی و آزاد، به منظور آوردن اصلاحات، مبارزه بافساد و بهبود اوضاع امنیتی، روی دست گرفته است. او تأکید کرده بود که آمران حوزه‌های شهر کابل براساس «اصل شایستگی، ظرفیت و توانایی» به کار گماشته شده‌اند.

آقای برمک برای هر آمر حوزه فرصت داده بود که توانایی و ظرفیت‌ش را در جریان سه ماه ثابت کند. براساس این طرح آمرانی که ماموریت‌شان را موفقانه انجام دادند، تقدیر و آمرانی که عملکرد ضعیفی داشتند از وظیفه برکنار می‌شدند. این در حالی است که منبع مطلع به اطلاعات روز گفته که در این بازه‌ی زمانی کارکرد هیچ آمر حوزه‌یی ارزیابی نشده و 12 تن از آنان پس از 10ماه بدون ارزیابی برکنار و یا تبدیل شده‌اند و بقیه که در سمت‌های‌شان باقی مانده‌ تا هنوز تقدیر نشده‌اند.