HAMO

حنیف اتمر: تیم مذاکره‌کننده‌ی صلح، حکومتی و فاقد مشروعیت لازم برای رهبری روند صلح است

اطلاعات روز: محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی پیشین کشور گفته است که تیم مذاکره‌کننده‌یی که از جانب حکومت بدون هیچ‌گونه مشوره با نمایندگان اقشار سیاسی جامعه معرفی شده، یک تیم حکومتی است و از مشروعیت و مهارت‌های لازم برای رهبری روند صلح برخوردار نیست.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی آقای اتمر که شام روز پنج‌شنبه (22 قوس) منتشر شده، آمده است تیمی که بتواند از عهده‌ی مسوولیت خطیر گفت‌وگوهای صلح برآمده و اعتماد مردم و جهان را جلب کند، تنها می‌تواند از متن اقشار سیاسی انتخاب شود.

آقای اتمر همچنان گفته است که مشارکت وسیع تمام جریان‌های سیاسی کشور نه تنها مشروعیت روند صلح، بلکه موثریت وموفقیت در مذاکرات را نیز تضمین می‌کند.

او تأکید کرده است که گفتمان موجود درباره‌ی صلح در کشور بیشتر متمرکز به جنبه‌های سطحی و شکلی قضیه است و مباحث محتوایی این روند کاملا از نظر دور نگهداشته شده است.

در بخشی از این اعلامیه به نقل ازمشاور امنیت ملی پیشین آمده است: «صلح یک آرمان ملی افغان‌ها بوده و تلاش برای آن باید به مثابه یک وظیفه‌ی مقدس اسلامی و افغانی تلقی گردد. هر نوع استفاده‌ی سیاسی و انتخاباتی از نام صلح و از روند مذاکرات مردود می‌باشد.»

این در حالی است که رییس‌جمهوراشرف غنی در هفتم قوس و در دومین روز نشست ژنو پلان صلح‌اش را اعلام کرد که در آن 12 نفر به عنوان هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح به ریاست سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

به دنبال آن، آقای غنی به تاریخ بیستم قوس «بوردعالی مشورتی روند صلح» را نیز ایجاد کرد که شماری از مقام‌های بلند رتبه‌ی دولتی، شخصیت‌های جهادی و سیاسی و نیز سران اقوام از اعضای این بورد را تشکیل می‌دهند.