ARG

رییس‌جمهور: بدون خواست مردم افغانستان، هیچ پیمان صلح در پشت پرده صورت نمی‌گیرد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که بدون خواست مردم افغانستان هیچ پیمان صلح در پشت پرده صورت نمی‌گیرد.

آقای غنی روز پنج‌شنبه (22 قوس) در جریان سفرش به ولایت هرات در دیدار با اقشار مختلف این ولایت گفته است: «بدون خواست مردم افغانستان هیچ پیمان صلح در عقب پرده صورت نخواهد گرفت و هر فیصله‌یی در مورد صلح از سوی پارلمان و به رای مردم تصویب خواهد شد.»

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که آقای غنی در این دیدارهمچنان گفته است که حکومت وحدت ملی بر اساس یک اجماع ملی تعهد واضح برای صلح دارد و با تدبیر در این راه پیش خواهد رفت.

او همچنان به زنان کشور اطمینان داده است که در روند صلح با سرنوشت آنها بازی نخواهد شد.

آقای غنی در حالی این اطمینان را به زنان کشور داده است که روز چهارشنبه(21 قوس) حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح در «کنفرانس ملی پیرامون سهم زنان در روند صلح» با انتقاد شدید از ترکیب «بورد عالی مشورتی روند صلح» گفته بود که زنان در ترکیب این بورد جای ندارند و از زنان نیز خواسته بود که برای دسترسی به حق شان صدای خود را بلند کنند.

از سویی هم، اظهارات تازه‌ی رییس‌جمهور غنی درباره‌ی صلح در حالی مطرح شده است که اخیرا تلاش‌های ایالات متحده‌ی امریکا و حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان بیشتر شده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در روند صلح افغانستان در حال دید و بازدیدهایش از کشورهای منطقه برای جلب همکاری‌های این کشورها در روند صلح افغانستان قرار دارد.

در کنار آن، رییس‌جمهور اشرف غنی نیز اخیرا افزون بر یک هیأت دوازده نفری مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان، «بوردعالی مشورتی روند صلح» را نیز ایجاد کرده است. شماری از مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی، شخصیت‌های جهادی و سیاسی و نیز سران اقوام از اعضای این بورد را تشکیل می‌دهند.

در همین حال، رییس‌جمهور غنی در دیدار با اقشار مختلف مردم هرات همچنان افزوده است که انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شده برگزار می‌شود و حکومت آینده‌ی افغانستان باید صلاحیت واضح و روشن به‌خاطر انجام وظایف خود داشته باشد.

او محافظت از آرای مردم را وظیفه‌ی نهادهای دولتی خوانده و گفته است که در فراهم آوری هر گونه امکانات به‌خاطر برگزاری انتخابات شفاف تلاش خواهند کرد.