یوناما: هر گونه عقب‌گرد در بخش حقوق بشر، پروسه‌ی صلح افغانستان را با چالش رو‌به‌رو می‌کند

اطلاعات روز: یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که هر گونه عقب‌گرد در بخش حقوق بشر غیر‌ قابل قبول است و این عقب‌گرد می‌تواند پایداری پروسه‌ی صلح را با چالش مواجه کند.

در اعلامیه‌ی یوناما که امروز دوشنبه (نوزدهم قوس) منتشرشده، به نقل از تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان آمده است: «ارزش‌های مندرج در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر به ویژه درگفت‌وگوهای آینده‌ی صلح بسیار مهم است، هر گونه عقب گرد در بخش حقوق بشر غیر‌قابل قبول است و می‌تواند پایداری پروسه‌ی صلح را با چالش مواجه سازد.»

یوناما در این اعلامیه از دست‌آوردهای حقوق بشری افغانستان استقبال کرده و بر حفاظت و ترویج حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در افغانستان تأکید کرده است.

تدامیچی یاماموتو گفته است که علی‌رغم دست‌آوردهای افغانستان در بخش حقوق بشر،‌ هنوز هم چالش‌های نگران کننده باقی مانده است، از جمله این که منازعات مسلحانه‌ی دوامدار و وضعیت امنیتی شکننده که هر روز از غیرنظامیان در این کشور قربانی می‌گیرد.

آقای یاماموتو افزوده است: «مبارزه با معافیت از مجازات و جبران خسارت قربانیان نقض حقوق بشر باید اولویت بندی شوند، زیرا حساب‌دهی برای نقض حقوق بشر تهداب‌های ضروری برای یک جامعه را می‌سازند.»

به گفته‌ی او،‌ حفاظت از حقوق بشر بر تطبیق قوانین استوار است که در این صورت آسیب‌پذیرترین افراد در مقابل سوء استفاده، حفاظت می‌شوند.

یوناما در حالی از عقب‌گرد در بخش حقوق بشر به عنوان یک چالش در پروسه‌ی صلح یاد کرده است که اخیرا تلاش‌های ایالات متحده‌ی امریکا و حکومت افغانستان برای کشانیدن گروه طالبان به گفت‌وگوهای مستقیم با حکومت افغانستان افزایش یافته است.

زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از زمان تعیین شدنش به این سمت، سه بار به افغانستان و کشورهای منطقه سفر کرده و ضمن دیدار با سران این کشورها، با نمایندگان طالبان در قطر نیز دیدارهایی داشته است.

حکومت افغانستان نیز همزمان با اعلام نقشه‌ی راه صلحاین کشور، یک هیأت دوازده نفره را برای پیش‌برد روند صلح با گروه طالبان تعیین کرده است.