رییس‌جمهور: برای از بین بردن فساد، نسل نو را در ساختار حکومت جابه‌جا کنیم

اطلاعات روز: همزمان با روز بین‌المللی مبارزه با فساد اداری، رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که یکی از راه‌های مبارزه با فساد اداری جابه‌جایی نسل نو در ساختار حکومت است.

آقای غنی امروز یک‌شنبه (هجدهم قوس) در مراسم تجلیل از روز بین‌المللی مبارزه با فساد اداری گفت: «یکی از راه‌های مبارزه با فساد تغییر نسلی می باشد، رهبری جوان که حالا در مقابل ما و شما قرار دارند، با مقاومت‌های شدید رو به‌روشدند و تا این‌جا رسیده‌اند.»

او همچنان گفت در صورتی که در نهادها و در بخش‌های قوای بشری از رهبران متعهد و جوان استفاده نشود به این معنی است که افغانستان دوباره به عقب برمی‌گردد.

رییس‌جمهور غنی در این مراسم افزود که حکومت وحدت ملی برای از بین بردن ریشه‌های فساد، اراده‌ی جدی دارد و نه تنها رییس‌جمهور، بلکه نقش مردم، رسانه‌ها، جامعه مدنی، علما و تمام اقشار در راستای مبارزه با فساد برجسته است.

آقای غنی همچنان گفت که با روی‌کار آمدن حکومت وحدت ملی در پروسه‌ی کانکور اصلاحات گسترده به وجود آمده است.

او افزود: «در گذشته کانکور یک نمونه‌ی واضح فساد بود، ده‌ها جوان ماانتحار کردند، هزاران جوان از جهت فساد در پروسه‌ی کانکور ناامید شدند، معلوم‌دار قیمت این همه بی‌عدالتی و فساد را اولاد غریب می‌پردازد. اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در این عرصه اصلاحات گسترده به وجود آمد.»

انتقاد از پایین بودن ظرفیت مسلکی در ادارات

در همین حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در مراسم تجلیل ازروز بین‌المللی مبارزه با فساد اداری گفت که این روز یک فرصت مغتنم است که باید همه در یک کارزار سراسری ملی درباره‌ی اقدامات انجام شده و چالش‌ها و کاستی‌های برنامه‌ها بحث کرده و با ارایه‌ی طرح‌ها و پیشنهادهای جدید با پدیده‌ی شوم «فساداداری» مبارزه کنند.

آقای دانش با اشاره به دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی، گفت که در طول چهار سال و سه ماه حکومت وحدت ملی بیش از 390 سند تقنینی درباره‌ی موضوعات مختلف تنها در دفتر معاونت دوم ریاست‌جمهوری و از طریق کمیته قوانین تحت کار قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها طی مراحل و نافذ شده است.

او همچنان افزود که تنها در سال جاری خورشیدی چهار قانون درباره‌ی فساد اداری «قانون دسترسی به اطلاعات، قانون مبارزه با فساد اداری، قانون حمایت ازاطلاع‌دهندگان جرایم فساد اداری و قانون ثبت و بررسی دارایی‌ها» به تصویب رسیده و نافذ شده است.

معاون دوم رییس‌جمهور از پایین بودن ظرفیت‌های مسلکی و کادری در ادارات، مشکلات مالی و بودجوی، سطح پایین آگاهی عامه و ضرورت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌دهی به عنوان مشکلات و موانع در راستای مبارزه با فساد یاد کرد.

آقای دانش از همکاران بین‌المللی افغانستان نیز خواست که تنها با گزارش گرفتن، نظارت و اعتراض از فعالیت‌های نهادها اکتفا نکنند، بلکه در رفع چالش‌ها و موانع با ادارات حکومتی همکاری کنند.