«خلیل‌زاد با معاون وزارت خارجه‌ی روسیه در مورد صلح افغانستان صحبت کرده است»

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز جمعه (شانزدهم قوس) با ایگور مارگلوف، معاون وزارت امور خارجه‌ی روسیه و ضمیر کابلوف، فرستاده‌ی ویژه‌ی روسیه برای افغانستان دیدار کرده است.

در این دیدار که در مسکو، پایتخت روسیه صورت گرفته است، دو طرف درمورد وضعیت فعلی افغانستان و آغاز روند مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان صحبت کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی روسیه در اعلامیه‌یی گفته است: «در این دیدارها، وضعیت کنونی افغانستان مورد بحث قرار گرفت. همچنان در مورد احتمال همکاری روسیه و امریکا درچارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای تسهیل آغاز یک گفت‌وگوی مستقیم بین‌الافغانی صحبت شده است.»

خلیل‌زاد در این دیدار گفته است که برای دست‌یافتن به صلح و ثبات در افغانستان، به همکاری روسیه نیاز است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد روز پنج‌شنبه هفته گذشته در جریان سومین دور سفر خود به کشورهای منطقه، وارد کابل شده و با مقام‌های حکومت افغانستان از جمله رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دیدار کرد.

آقای خلیل‌زاد پس از دیدار با مقام‌های افغان، به‌خاطر گفت‌وگو با مقام‌های روسی در مورد صلح افغانستان، عازم مسکو شد.

این نخستین سفر زلمی خلیل‌زاد از زمان تعیین شدن او به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، به روسیه است.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد در حالی با معاون وزارت امور خارجه‌ی روسیه و فرستاده‌ی ویژه‌ی این کشور برای افغانستان در مسکو دیدار کرده است که ماه گذشته مسکو میزبان یک نشست صلح در باره‌ی افغانستان بود که در آن نمایندگان بیش از ده کشور و نمایندگان گروه طالبان شرکت داشتند.

یک هیأت چهار نفره از شورای عالی صلح افغانستان به ریاست حاجی دین‌محمد، معاون این شورا نیز به نمایندگی از مردم و دولت افغانستان درنشست صلح مسکو شرکت کرده بود.