-IEC

تیفا: تصمیم پیش از وقت کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی مشکلی را حل نمی‌کند

اطلاعات روز: یک روز پس از آن که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان آرای انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل را باطل اعلام کرد، اکنون تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفته است که این تصمیم پیش از وقت بوده و مشکلی را حل نخواهد کرد.

در اعلامیه‌ی تیفا که امروز جمعه (شانزدهم قوس) منتشر شده، آمده است که نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل هنوز از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در مورد آن تصمیم بگیرد.

در اعلامیه گفته شده است که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی پیش از آن که آرای حوزه‌ی انتخاباتی ولایت کابل را باطل اعلام کند، باید به کمیسیون مستقل انتخابات اجازه می‌داد تا آنها آرای مشکوک را بازشماری می‌کردند.

در ماده‌ی چهارم قانون انتخابات آمده است: «در صورت خدشه‌دار شدن اصول عادلانه بودن، سری بودن و مستقیم بودن انتخابات در یک حوزه‌ی انتخاباتی، کمیسیون مرکزی رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌تواند انتخابات آن حوزه را باطل اعلام نماید. در این صورت کمیسیون مستقل انتخابات در خلال مدت هفت روز انتخابات مجدد را در حوزه‌ی مذکور برگزار می‌نماید.»

با این حال، تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفته است که برگزاری انتخابات حوزه‌ی انتخاباتی کابل درمدت زمان هفت روز آینده ناممکن می‌باشد.

در اعلامیه‌ی تیفا گفته شده است: «مشکلاتی که در انتخابات 28 و 29 میزان وجود داشت، هنوز هم پا برجاست و هیچ نوع اصلاحات عملی نگردیده است. بنا بر این، برگزاری دوباره انتخابات با وضعیت موجود، فیصدی شفافیت را بلند نخواهد برد.»

تیفا از تصمیم‌های قانونی کمیسیون‌های انتخاباتی حمایت کرده اما گفته است که این کمیسیون‌ها در مورد آرای مردم باید سنجیده تصمیم بگیرند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی پیشنهاد کرده است که فرصت بازشماری آرای مراکز مشکوک را به کمیسیون مستقل انتخابات بدهد تا در مورد آرای کابل تصمیم درست گرفته شود.

این در حالی است که علی‌رضا روحانی، منشی و سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنج‌شنبه (پانزدهم قوس) در یک نشست خبری گفت که تقلب‌ها و جرایم انتخاباتی در حوزه انتخاباتی کابل گسترده بود و اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در جلسه ۱۴ قوس به اتفاق آرا پیشنهاد کمیسیون ولایتی رسیدگی به شکایات انتخاباتی کابل مبنی بر ابطال آرای این حوزه را تایید کردند.

آقای روحانی با شمردن بیش از ۲۰ نکته در مورد نتیجه‌ی انتخابات پارلمانی کابل گفت که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی «بعد از بحث و بررسی همه جانبه در مورد اسناد و مدارک مندرج دوسیه‌ها، بررسی و تحلیل پیشنهادات کمیسیون ولایتی کابل، ارزیابی‌های بخش مسلکی دفتر مرکزی و مستند به اسناد و مدارک و دلایل و مبتنی بر مبانی حقوقی وقانونی» این تصمیم را گرفته است.