-IEC

کمیسیون انتخابات: تصمیم «عجولانه»ی ابطال آرای ولایت کابل را قبول نداریم

اطلاعات روز: گلاجان بدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که تصمیم ابطال نتایج انتخابات پارلمانی حوزه انتخاباتی کابل از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، بی‌احترامی به آرای مردم است.

آقای صیاد عصر امروز (15 قوس) در یک نشست خبری گفت که ابطال تمام آرای ولایت کابل به معنای نادیده‌گرفتن و بی‌احترامی به تلاش‌ها و قربانی‌ها در برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان است.

اوگفت که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در تصمیم‌گیری‌ها با کمیسیون انتخابات همکاری نداشته و در موارد مختلف سلیقه‌یی برخورد کرده و به توافق‌نامه‌یی که میان دو کمیسیون امضا شده نیز پابند نبوده است.

در همین حال حفیظ‌الله هاشمی، منشی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که کمیسیون انتخابات یک نهاد مستقل برای اداره و نظارت بر هر نوع انتخابات ایجاد شده و با درنظرداشت مفاد قوانین نافذه افغانستان امور نظارت بر انتخابات 1397 را به پیشبرده است.

آقای هاشمی گفت که کمیسیون انتخابات از طریق رسانه‌ها خبر شده که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تصمیم به ابطال آرای کابل و برکناری شماری از کارمندان این  کمیسیون گرفته است.

او گفت: «کمیسیون شکایات از  همان آغاز روند انتخابات در صدد سپوتاژ هر مرحله‌ی انتخابات بوده که در نهایت امروز با تصمیم عجولانه و غیرقانونی خویش سوءنیت شان را نسبت به روند ملی انتخابات بیشتر آشکار ساخت.»

منشی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که کمیسیون انتخابات باورمند است که تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی «سیاسی»، «احساساتی» و «غیرواقع‌بینانه» بوده و «بنیاد قانونی ندارد.»

آقای هاشمی گفت: «ابطال آرای پاک مردم شریف کابل بدون دلایل موجه براساس سلیقه‌های شخصی و موقف‌گیری‌های سیاسی و احساساتی جفای بزرگ در حق قانون و ملت شریف این کشور می‌باشد. کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم عجولانه، بی‌بنیاد، سیاسی و غیرقانونی کمیسیون شکایات انتخاباتی را شدیداً رد نموده و آن‌را معامله به آرای پاک مردم کابل می‌داند.»

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان درحالی این گفته‌ها را مطرح کرده است که پیش از ظهر امروز کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی آرای حوزه انتخاباتی کابل را باطل اعلام کرد.این کمیسیون گفت که به‌دلیل وجود تقلب گسترده و نقض قانون این تصمیم را گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *