هفتمـین نمایشـگاه کتـاب هـرات؛ کمیت چشمگیر و کیفیت نامطلوب

هفتمـین نمایشـگاه کتـاب هـرات؛ کمیت چشمگیر و کیفیت نامطلوب

نجیب‌الله سعادت


هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب به روال هرسال هفته‌ی گذشته در شهر هرات با حضور مونسه حسن‌زاده، معاون اجتماعی ولایت هرات، آریا رئوفیان، رییس اطلاعات و فرهنک، مسوولان کنسول‌گری ایران، ناشران داخلی و خارجی، فرهنگیان و نویسندگان این ولایت در کتابخانه‌ی عامه‌ی هرات گشایش یافت.‌

این هفتمین سال پی‌درپی است که نمایشگاه کتاب در هرات برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که همه‌ساله از سوی اتحادیه‌ی ناشران کتاب هرات، با همراهی ریاست اطلاعات و فرهنگ این شهر در فصل پاییز به‌مدت ده روز برگزار می‌گردد.

در این نمایشگاه ناشرانی از ایران و همچنین برخی از ناشران کتاب از کابل و قندهار در کنار ناشران این شهر، به عرضه کردن کتاب‌های منتشره‌ی خود پرداختند.

در این نمایشگاه ۵۰ هزار جلد کتاب در بیش از ۴۰ هزار عنوان در دها غرفه به‌نمایش گذاشته شده است.

کتاب‌هایی در حوزه‌های تاریخ، فلسفه، روان‌شناسی، طب، انجینری و حوزه‌ی کودک و نوجوان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

جاوید ضرغام،آمر فرهنگ ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که در این نمایشگاه بیشترین کتاب از ناشران کابلی و هراتی است و در حدود دو هزار کتاب نیز از ناشران ایرانی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

آمر فرهنگ ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته پر بار خوانده و افزود که در نمایشگاه امسال‌۵۰ هزار جلد کتاب به‌نمایش گذاشته شده است؛ رقمی که تاکنون بی‌پیشینه بوده است. در کنار آن، حضور ناشران ایرانی و غرفه‌های این کشور در این نمایشگاه و عرضه‌ی کتاب‌های مختلف یکی از دلایل دیگر پربار بودن این نمایشگاه از سوی آقای ضرغام عنوان می‌شود.

وی افزود که در این نمایشگاه کتاب‌های متفاوتی از نویسندگان مختلف در حوزه‌های سیاست، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، فلسفه و روزنامه‌نگاری به‌نمایش گذاشته شده و تا کنون نزدیک به ۴۰ هزار کتاب این نمایشگاه به فروش رفته است.

غرفه‌ی ناشران ایرانی در هفتمین نمایشگاه کتاب هرات
غرفه‌ی ناشران ایرانی در هفتمین نمایشگاه کتاب هرات
عکس: اطلاعات روز
انتقاد از عرضه‌ی کتاب‌های مذهبی ایرانی

شماری از بازدیدکنندگان اما، این نمایشگاه را هم‌چون نمایشگاه‌های کتاب سال‌های گذشته با کاستی‌های فراوان همراه می‌دانند.

محمد عظیم یکی از دانشجویان دانشگاه هرات می‌گوید که نمایشگاه کتاب امسال وی را نا‌امید کرده و اکثر کتاب‌های این نمایشگاه قدیمی، مذهبی و با عنوان‌های قدیمی است: «‌امسال من انتظار داشتم که نمایشگاه پرباری داشته باشیم، اما متاسفانه مرا ناامید کرد. در حوزه‌ی روان‌شناسی چند کتاب لازم داشتم و به امید دریافتش به نمایشگاه آمدم اما خبری از این کتاب‌‌ها نبود.»

غلام‌رسول عبدی، پژوهش‌گر دینی در هرات در گفت‌وگو با اطلاعات روز از عدم غنای نمایشگاه کتاب امسال و تکرار عناوین کتاب در این نمایشگاه شکایت دارد.

وی می‌گوید که اکثر کتاب‌های نمایشگاه امسال کتاب هرات قدیمی و برخی از کتاب‌های ناشران ایرانی نیز مذهبی اند و جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و او از این ناشران توقعی بیش‌تر ندارد.

آقای عبدی کتاب‌های ایرانی را سفارشی می‌داند و مدعی است که ناشران کتاب ایرانی به سفارش کنسول‌گری این کشور در هرات کتاب‌های‌شان را وارد این نمایشگاه کرده‌اند.

صفی‌الله یکی دیگر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه کتاب در هرات است. او این نمایشگاه را تکرار نمایشگاهای سال‌های پیشین می‌داند. «‌این نمایشگاه، نمایشگاه ایرانی‌ها است تا کتاب‌های مذهبی‌شان را به نمایش بگذارند. کتاب‌های ناشران افغان هم که تکراری است و قدیمی.»

صفی‌الله امیری، یکی از فارغ التحصیلان روزنامه‌نگاری در هرات این نمایشگاه را غنی و مثمر می‌داند و مدعی است که این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته پر بارتر بوده است.

وی در کنار این، پایین بودن قیمت کتاب‌ها در سال جاری را از دیگر نکات مثبت این نمایشگاه عنوان می‌کند.

در همین حال، مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که به نمایش گذاشتن کتاب‌های مذهبی از سوی ناشران در این نمایشگاه حقیقت ندارد و دروغ محض است.

جاوید ضرغام، آمر فرهنگ ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات به اطلاعات روز می‌گوید که قبل از برپایی این نمایشگاه تمامی عناوین این کتاب‌ها از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ کنترل شده و هیج نوع کتابی که مغایر به ارزش‌های اسلامی، فرهنگی و دینی مردم افغانستان باشد در این نمایشگاه وجود ندارد و به فروش نرسیده است.

وی می‌گوید که در این نمایشگاه، عناوین جدیدی از کتاب‌های مختلف از ناشران ایرانی و افغان به نمایش گذاشته شده و به فروش رسیده است.

وی، سرانه‌ی مطالعه در میان جوانان را در سال جاری نسبت به سال‌های گذاشته درحال بهبود خواند و از دانش‌آموزان و دانشجویان تقاضا کرد تا کتاب‌های جدید مورد نیازشان را ازین نمایشکاه به‌دست آوردند.

این هفتمین نمایشگاه کتاب است که در هرات برگزر می‌شود. اولین نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۰ در شهر هرات با به نمایش گذاشتن بیش از ده هزار نوع کتاب گشایش یافت. این نمایشگاه برای مدت ده روز بر روی شهروندان بازخواهد بود .