سرور دانش: طالبان به پرسش و نگرانی‌های مردم پاسخ روشن بدهند

اطلاعات روز: محمدسروردانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که مردم افغانستان سوالات زیادی را درباره‌ی طالبان می‌پرسند و این گروه باید به سوالات مردم پاسخ بدهند.

آقای دانش امروز سه‌شنبه (سیزدهم قوس) در مراسم تجلیل از هفتادمین سالروز تصویب اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر در کابل گفت که مردم و حکومت افغانستان علی‌رغم استقبال از روند صلح با طالبان، سوالات زیادی را نیز مطرح می‌کنند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

او گفت که گروه طالبان تهدیدی برای جامعه‌ی جهانی بود، در دوره‌ی امارت اسلامی و پس از آن قومی عمل کرد، سران اقوام دیگر را ترور کرد، اکنون مردم می‌پرسند که اگر طالبان بیایند، تهدیدهایی که متوجه آنان است، چه می‌شود؟

به گفته‌ی او، «مردم افغانستان به این باوراند که امارت طالبانی یکت جربه‌ی تلخ برای‌شان و یک نوع حکومت مستبدانه‌ی مذهبی توأم با کشتار و زندان وشکنجه بود، آیا طالبان باز هم همان خیال و آرزو را دارند؟»

معاون دوم ریاست‌جمهوری گفت که طالبان در سال‌های گذشته هزاران غیرنظامی را با حملات انفجاری و انتحاری به قتل رسانده و اکنون برای بازماندگان و قربانیان رویدادهای جنگی چه پاسخی دارند؟

آقای دانش تأکید کرد که با وجود این همه پرسش مردم از طالبان، صدای بازماندگان و قربانیان جنگ در جریان روند صلح باید در نظر گرفته شود.

در همین حال، آقای دانش گفت که در چارچوب حکومت برای صلح، تمامی نگرانی‌های مردم در نظر گرفته شده است.

او گفت: «در این طرح به حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته، حفظ حقوق بشر،حقوق زنان و حقوق اساسی شهروندان تأکید شده و همچنان مشخص شده که قانون اساسی افغانستان مورد پذیرش همه‌ی جوانب قرار گیرد.»

آقای دانش این اظهارات را درحالی مطرح کرده است که رییس‌جمهور غنی اخیرا در نشست ژنو پلان صلح خود را اعلام کرده است که بر اساس آن یک هیأت 12 نفره به نمایندگی ازحکومت افغانستان مذاکرات صلح با طالبان را به پیش خواهد برد.