وزارت دفاع امریکا: برنامه‌یی برای خروج از افغانستان نداریم

اطلاعات روز: جیمز متیس،‌ وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی اعلام کرده است که امریکا در حال حاضر روی پایان دادن جنگ در افغانستان متمرکز است و هیچ برنامه‌یی برای خروج نظامیان‌اش از افغانستان ندارد.

آقای متیس روز شنبه (دهم قوس) در مجمع دفاع ملی ریگان در کالیفرنیا گفته است که امریکا به عنوان عضوی ائتلاف 41 کشور جهان، به تمامی تعهدات خود در برابر این ائتلاف پای‌بند است.

به گفته‌ی او، امریکا اهمیت حضور نظامی خود در منطقه را نیز به خوبی درک کرده است و هیچ تردیدی در اهمیت حضور نظامیان این کشور در منطقه وجود ندارد.

وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا همچنان گفته است: «طالبان واضح ساخته است که زندگی مردم افغانستان برای آنان هیچ اهمیتی ندارد و آن‌ها نمی‌توانند از طریق پروسه‌ی انتخابات به قدرت برسند، لذا دست به فعالیت‌های تروریستی می‌زنند.»

جیمز متیس این اظهارات را پس از آن مطرح کرده است که چندی پیش دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا به حضور نظامیان کشورش در افغانستان تأکید کرده و همچنان گفته بود که امریکا مصروف «مذاکرات بسیار قوی» برای آوردن صلح در افغانستان است.

آقای ترمپ به تاریخ یک قوس گفته بود: «ما اکنون در حال مذاکرات بسیار جدی در افغانستان هستیم که شاید بسیاری مردم در مورد آن چیزی ندانند، این بار اول خواهد بود. ببینیم که چه اتفاق می‌افتد، اگر موفق شود بسیار یک چیز بزرگ خواهد بود و از آن خرسند خواهم شد.»

این در حالی است که حدود 16 هزار نظامی امریکایی در حال حاضر در افغانستان حضور دارند که مصروف آموزش‌دهی به نظامیان افغان و مبارزه با تروریزم در این کشور هستند.

از سال 2001 به این طرف حدود دو هزار و 400 نظامی امریکایی در افغانستان کشته شده‌اند که از این جمله تنها 13 نفر در سال جاری کشته شده‌اند.

اخیرا سه سرباز امریکایی در نتیجه‌ی یک انفجار در ولایت غزنی و یک سرباز دیگر امریکایی نیز در ولایت نیمروز کشته شده‌اند.

وزیر دفاع امریکا تأکید کرده است: «امریکا در تلاش رسیدن به یک راه حل سیاسی برای جنگ افغانستان است. در حال حاضر صلح واقع‌بینانه ترین راه برای پایان دادن به جنگ افغانستان است.»