ARG

اداره‌ی اراضی با وزارت شهرسازی مدغم شد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی با صدور حکمی، اداره‌ی اراضی افغانستان را با وزارت شهرسازی و مسکن ادغام کرده است. بر اساس این حکم قرار است اداره‌ی جدیدی تحت نام «وزارت شهرسازی و اراضی» فعالیت‌های هردو اداره‌ی قبلی را به پیش ببرد.

در حکم چهار ماده‌یی آقای غنی که امروز شنبه (دهم قوس) منتشر شده،‌ آمده است که این اقدام به خاطر ایجاد اصلاحات سالم در سیستم اداری و جلوگیری از تورم تشکیلاتی و ادارات موازی در ساختار دولت صورت گرفته است.

در ماده‌ی دوم این حکم آمده است: «…کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی مؤظف می‌گردد، طرح تشکیل جدید وزارت شهرسازی و اراضی را نهایی و جهت منظوری به ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، ارایه نماید.»

همچنان در ماده‌ی سوم این حکم آمده است که الی ختم سال مالی 1397 خورشیدی، معاشات کارمندان نهادهای مدغم شده مثل گذشته از بودجه‌ی هر دو اداره‌ی مدغم شده اجرا شود و وزارت مالیه نیز مکلف است بودجه‌ی مورد نیاز وزارت شهرسازی و اراضی را در سند بودجه‌ی سال مالی 1398 خورشیدی در نظر بگیرد.

در ماده‌ی چهارم این حکم آمده است که تمام اموال منقول،‌ غیرمنقول و همچنان اسناد رسمی هردو اداره در حضورداشت نماینده‎‌ی باصلاحیت دادستانی کل، اداره‌ی عالی تفتیش و وزارت مالیه به عنوان ملکیت وزارت شهرسازی و اراضی ثبت و راجستر شود.

در همین حال، رییس‌جمهور غنی در یک حکم دیگر محمدجواد پیکار را به عنوان سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی معرفی کرده است.