امریکا: ایران از شبه نظامیان طالبان در افغانستان پشتیبانی تسلیحاتی می‌کند

اطلاعات روز: ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی با ارائه‌ی شواهدی،‌ گفته است که ایران از گروه‌های شبه نظامی طالبان در افغانستان و حوثی‌ها در یمن پشتیبانی تسلیحاتی می‌کند.

ایالات متحده‌ی امریکا روز پنج‌شنبه (هشتم قوس) تسلیحاتی که به گفته‌ی نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور ایران، گروه‌های شبه نظامی در خاور میانه از ایران دریافت کرده‌اند،‌ را به نمایش گذاشته است.

برایان هوک، مشاور ارشد وزارت امور خارجه‌ی امریکا و نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور ایران در پایگاه نظامی در نزدیکی واشتنگتن مجموعه‌یی از تسلیحات سبک و سنگین را به خبرنگاران نشان داده و گفته است که این تسلیحات از سوی ایران در اختیار شبه نظامیان طالبان در افغانستان و حوثی‌ها در یمن قرار داده شده است.

آقای هوک گفته است که ایران از سال 2007 میلادی به این طرف از طالبان افغانستان پشتیبانی تسلیحاتی کرده‌است.

به گفته‌ی او،‌ تسلیحات به‌دست آمده که شامل یک موشک زمین به هوا و چند هواپیمای بدون سرنشین بود، از کشتی‌های باری که به سوی یمن می‌رفتند و نیز بخشی دیگر آن از سوی نظامیان عربستان سعودی به‌دست آمده است.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور ایران افزوده است که‌ ایران قصد داشت این موشک را به دست حوثی‌ها برساند تا با آن هواپیماهای نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را هدف قرار دهند.

آقای هوک علاوه کرده است: «نوشته‌هایی که به زبان فارسی هستند نشان می‌دهند که آشکار شدن نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای دولت ایران مهم نیست.»

این در حالی است که سال گذشته نیکلی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد نیز ایران را به انتقال موشک‌های بالستیک به حوثی‌های یمن متهم کرده بود.

از سویی هم،‌ برایان هوک این اظهارات را پس از آن مطرح کرده است که یک روز پیش از آن نمایندگان سنای امریکا با بررسی طرح منع پشتیبانی نظامی امریکا از عملیات عربستان در یمن موافقت کردند.