خلیلزاد: توافق صلح با طالبان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری خوب است

اطلاعات روز: زلمی خلیلزاد، فرستاده‌ی ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان با بیان این‌که توافق صلح با طالبان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری خوبست، گفته است که کشورش برای رسیدن به صلح افغانستان عجله دارد.

آقای خلیلزاد در گفت‌وگو با «پی‌بی‌اس» گفته است که امریکا به این باور است که طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به‌شمول طالبان از راه جنگ به پیروزی نمی‌رسند و راه‌حل برای پایان بخشیدن به جنگ، گفت‌وگو است.

او گفته است رسیدن به صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان خوب است زیرا زمینه برای حضور طالبان در انتخابات نیز فراهم خواهد شد.

او گفته است که امریکا در پی صلحی است که ارزش قربانی‌هایی که در هفده سال گذشته داده را داشته باشد و افغانستان بار دیگر سکویی برای تروریزم بین‌المللی در برابر امریکا نشود.

آقای خلیلزاد درحالی این گفته‌ها را مطرح کرده است که روز گذشته (7 قوس) رییس جمهور اشرف غنی در نشست ژنو طرح صلح حکومت افغانستان را اعلام کرد.

در کنار این اشرف غنی یک هیأت 12 نفره را به ریاست سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست جمهوری برای مذاکرات صلح تعیین کرده است.

آقای غنی گفت که روند صلح حد اقل پنج سال طول می‌کشد و انتخابات ۳۱ حمل سال آینده برای انتخاب یک رییس‌جمهور مشروع که بتواند این روند را اجرایی کند، کلیدی است.

از سوی هم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تقویم انتخابات ریاست جمهوری 31 حمل سال 1398 را اعلام کرد و گفت که ثبت‌نام نامزدان ریاست جمهوری از اول ماه جدی سال جاری آغاز می‌شود.