عبدالله: خشک‌سالی بیش از 3.6 میلیون افغان را با قحطی مواجه کرده است

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفته است که 22 ولایت افغانستان در نتیجه‌ی خشک‌سالی‌های سال جاری متضرر شده و این خشک‌سالی بیش از 3.6 میلیون نفر را با شرایط قحطی مواجه کرده است.

آقای عبدالله که به نمایندگی از حکومت وحدت ملی افغانستان در نشست جانبی «امنیت غذایی و زندگی در جریان خشک‌سالی در افغانستان» کنفرانس جنوا صحبت کرده، همچنان گفته است که خشک‌سالی سال جاری در افغانستان 6.5 میلیون نفر را با نداشتن امنیت غذایی روبه‌رو کرده است.

ریاست اجراییه‌ی افغانستان به نقل از عبدالله گفته است که خشک‌سالی همچنان شمار کودکان زیر پنج سال را که از سوء تغذی جدی رنج می‌برند، 25 درصد افزایش داده است.

رییس‌اجرایی در این نشست همچنان علاوه کرده است: «این تحول تعداد اطفالی را که در ولایت‌های آسیب دیده در معرض خطر مرگ بالا قرار می‌دهد به 600 هزار افزایش داده است. اگر این سوء تغذی به این صورت ادامه یابد برای نسل بعدی پیامدهای ناگواری در پی دارد.»

آقای عبدالله در جریان سخنرانی‌اش در نشست «امنیت غذایی و زندگی در جریان خشک‌سالی در افغانستان» افزوده است که با فرارسیدن زمستان بیشترین نگرانی حکومت افغانستان از خانواده‌هایی است که در مناطق بیشتر آسیب دیده از خشک‌سالی زندگی می‌کنند.

به گفته‌ی او، حکومت افغانستان به همکاری جامعه‌ی جهانی با تهیه‌ی 60 هزار تُن گندم برای تهیه‌ی مواد خوراکه برای 1.4 میلیون نفر کمک کرده است.

رییس‌اجرایی تأکید کرده است که برای مبارزه با خشک‌سالی باید سکتور زراعت تقویت شود زیرا به گفته‌ی او حدود 65 درصد مردم افغانستان برای امرار معیشت‌شان به گونه‌ی مستقیم و غیر‌مستقیم به زراعت متکی اند.

این در حالی است که خشک‌سالی سال جاری در افغانستان سبب بیجا شدن بیش از 200 هزار از شهروندان افغانستان از مناطق آسیب دیده از خشک‌سالی به مراکز شهرها شده است. بیشتر بی‌جا‌شدگان پدیده‌ی خشک‌سالی را که زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به مراکز ولایت‌های هرات، غور و بادغیس مهاجرت کرده‌اند.