اشرف غنی در نشست جنوا؛ چالش‌های زیادی در برابر رشد اقتصادی افغانستان وجود دارد

اطلاعات روز: نشست دو روزه‌ی جنوا در مورد افغانستان پس از چاشت روز سه‌شنبه (6 قوس/ 27 نوامبر) به ریاست افغانستان و سازمان ملل در سویس آغاز شد و قرار است روز چهارشنبه (28 نوامبر) به پایان برسد.

در این نشست رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان و وزیران و نمایندگان با صلاحیت بیش از 60 کشور و سازمان بین‌المللی گردهم آمده‌اند تا نتایج کمک‌هایی که در کنفرانس بروکسل به افغانستان تعهد شده است، را ارزیابی کنند.

دو سال پیش در کنفرانس بروکسل کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده به افغانستان تعهد کرده بودند که تا سال 2020 میلادی 15.2 میلیارد دالر امریکایی به این کشور کمک کنند.

رییس‌جمهور اشرف غنی روز سه‌شنبه در یکی از نشست‌های حاشیه‌یی نشست جنوا گفت چالش‌های زیادی در برابر رشد اقتصادی افغانستان وجود دارد و موانع جدی بدون ایجاد راهکارهای فراگیر و برنامه‌ی مشخص اقتصادی نمی‌تواند از میان برداشته شود.

آقای غنی گفت: «پیشنهاد من این است که با بررسی چالش‌ها، تشخیص موانع، طرح راهبردهای جامع و مشخص و عملی کردن آن در همکاری نزدیک با جامعه جهانی می‌توان تا حدی توازن در صادرات و واردات را به میان آورد و با ایجاد راهکارهای عملی، محصول‌های داخلی را تقویت و سطح تولیدها را گسترش دهیم.»

او گفت که افغانستان روی استخراج منابع طبیعی خود که ارزش آن به بیش از یک تریلیون دالر می‌رسد، کار می‌کند و حکومت این کشور اصلاحات همه‌جانبه را در این زمینه روی‌دست گرفته است.

آقای غنی گفت که افغانستان تلاش دارد صادراتش را افزایش داده و روی مارکیت‌سازی کار کند. او گفت: «دولت، جامعه مدنی و سکتور خصوصی سه بخشی هستند که می‌توانند باهم همکاری‌های خوبی داشته باشند. ما نیاز داریم روی زیرساخت کار کنیم.»

افغانستان در حال حاضر سالانه چهار میلیارد دالر امریکایی کالا وارد می‌کند. در مقایسه با آن صادرات این کشور اندک است و به 850 میلیون دالر در سال می‌رسد. دولت افغانستان در تلاش بازاریابی برای کالای صادراتی خود است و بخشی از نشست جنوا نیز روی بازاریابی محصولات این کشور تمرکز دارد.

رییس‌جمهور غنی در یک بخش دیگر از صحبت‌هایش گفت که افغانستان تلاش دارد زنان را بیشتر در روند بازسازی دخیل سازد و وعده‌هایی که برای زنان افغان داده شده، در حال عملی شدن است.

در نشست جنوا جامعه جهانی تعهد مالی جدید به افغانستان نمی‌دهد بلکه دو طرف تعهدات متقابل را به بررسی می‌گیرند. ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که «برای اولین بار است که افغانستان در یکی از نشست‌های مهم با دستاورد و پیام واضح شرکت می‌کند و در بخش تعهداتی که داشته با آمادگی کامل حضور یافته است.»

در بخشی از یادداشتی که شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور به اطلاعات روز فرستاده آمده است: «‌در نشست جنوا، فرصت‌ها و چالش‌های دهه‌ی تحول به بررسی گرفته خواهد شد. پنج سال اول دهه‌ی تحول با دستاوردهای همراه بوده است. در این نشست روی پنج سال آینده  بحث خواهد شد.»