اعتراض مردم در واکنش به بازداشت علی‌پور

اطلاعات روز: به دنبال بازداشت علی‌پور مشهور به «شمشیر» فرمانده نیروی خیزش مردمی، شماری از ساکنان غرب کابل دست به اعتراض زده و خواستار آزادی او شده‌اند.

این معترضان حرکت‌شان را از مقابل حوزه سیزدهم پولیس در مسیر جاده شهید مزاری ـ پل‌سوخته آغاز کردند.

علی‌پور، صبح امروز یکشنبه (4 قوس) از سوی نیروهای امنیت ملی از منطقه‌ی قلعه‌ی قاضی، در مربوطات حوزه هجدهم امنیتی واقع در غرب کابل بازداشت شد.

همزمان با این، ده‌ها نفر در مرکز ولایت بامیان نیز در اعتراض به بازداشت علی‌پور دست به اعتراض زده و خواهان رهایی او شده‌اند.

آقای علی‌پور در حالی بازداشت شده است که چند روز پیش برای مبارزه در برابر جنگجویان طالب در ولسوالی جاغوری به سر می‌برد. بر اساس گزارش‌ها، او پس از آن که ولسوالی جاغوری از وجود طالبان تصفیه شد، به کابل آمده و صبح امروز زمانی که از موتر در ایستگاه سید آباد قلعه‌ی قاضی در غرب کابل پایین می‌شد، بازداشت شد.

به تاریخ 14‌میزان سال جاری نیز نیروهای دولتی در ولایت غور اقدام به بازداشت علی‌پور کرد که در نتیجه‌ی درگیری میان افراد او و نیروهای پولیس، هفت غیرنظامی و چهار پولیس کشته شدند.

قوماندان علی پور، فرمانده نیروی خیزش مردمی در ولسوالی بهسود ولایت میدان‌وردک است. این نیرو که به‌نام جبهه‌ی مقاومت نیز شناخته می‌شود، پس از حمله‌ی کوچی‌ها به مناطق بهسود و ناامن‌شدن شاه‌راه میدان‌وردک-کابل شکل گرفت.

حکومت افغانستان پیش از این نیز در یک اقدام مشابه نظام‌الدین قیصاری، فرمانده نیروهای خیزش مردمی و نماینده‌ی جنرال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری در ولایت فاریاب را به اتهام نقض حقوق بشر بازداشت کرده‌اند که تاکنون آزاد نشده است.