بازداشت رهبر پیشین القاعده‌ی هند در پاکستان

اطلاعات روز: «عمر جلال چاندیو» معروف به «کاتهیو» رهبر پیشین القاعده‌ی هند از سوی نیروهای امنیتی پاکستان در شهر کراچی این کشور بازداشت شده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، «عمر جلال چاندیو»،‌ رهبر پیشین القاعده‌ی هند در عملیات نیروهای امنیتی پاکستان از شهر کراچی،‌ مرکز ایالت سندبازداشت شده است.

این رهبر پیشین القاعده‌ی هند که داماد ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده نیز است، همراه با چند عضو برجسته‌ی القاعده از منطقه‌ی «گلشن اقبال» شهر کراچی بازداشت شده است.

ایمن‌الظواهری، رهبر کنونی القاعده در میان کسانی است که سازمان استخباراتی امریکا «اف‌بی‌‎آی» برای بازداشت او پنج میلیون دالر جایزه گذاشته است.

از سویی‌ هم، «عمر جلال چاندیو»،‌ داماد ایمن‌الظواهری به عنوان محافظ شخصی و راننده‌ی اسامه بن لادن، رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده کار کرده‌ است.

بر اساس یافته‌های پولیس پاکستان، او در سال 2001 میلادی رهبری القاعده در شبه‌قاره‌ی هند را به عهده گرفته بود.

او عامل اصلی حمله به شیعیان اسماعیلی کراچی در سال 2015 میلادی نیز است که منجر به کشته شدن 47 نفر شد.

«عمر جلال چاندیو» از سال 2015 میلادی به این سو تحت تعقیب بوده است.

گزارش بازداشت «عمر جلال چاندیو» یک روز پس از آن منتشر شده است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا به تازگی اعلام کرده است که کشورش بیش از این به پاکستان کمک نمی‌کند زیرا پاکستان در برابر پولی که از امریکا می‌گیرد، هیچ کاری برای این کشور نمی‌کند.

آقای ترمپ در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشته است که پاکستان در مورد پناه‌گاه اسامه بن‌لادن در آن کشور آگاه بود اما در این مورد به امریکا چیزی نگفته بود.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز در واکنش به این اظهارات ترمپ گفته است که پاکستان اکنون بر اساس منافع ملی خود تصمیم خواهد گرفت.

عمران خان در تویتی نوشته است: «ایالات متحده‌ی امریکا به جای مقصر دانستن پاکستان در ناکامی‌های خود، باید یک بررسی جدیدی را انجام دهد که چرا با موجودیت ۲۵۰ هزار سرباز افغان و ۱۴۰ هزار سرباز ناتو و مصرف یک تریلیون دالر، گروه طالبان در افغانستان قویتر از گذشته است؟»