ترمپ: به پاکستان پول نمی‌دهیم زیرا برای ما کار نمی‌کند

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گفته است که کشورش بیش از این به پاکستان کمک نمی‌کند زیرا پاکستان در برابر پولی که از امریکا می‌گیرد، هیچ کاری برای این کشور نمی‌کند.

آقای ترمپ در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشته است که پاکستان در مورد پناه‌گاه اسامه بن‌لادن در آن کشور آگاه بود اما در این مورد به امریکا چیزی نگفته بود.

او نوشته است: «ما دیگر به پاکستان میلیاردها دالر نمی‌دهیم؛ پول ما را می‌گیرند و هیچ کاری برای ما نمی‌کنند. بن‌لادن که در خانه‌ی در نزدیک اسلام‌آباد پیدا شد یک مثال واضح است و افغانستان مثال دیگر. پاکستان از کشورهایی است که از ایالات متحده پول می‌گیرد، اما در عوض هیچ کاری انجام نمی‌دهد.»

ترمپ همچنان گفته است: «البته که ما اسامه بن‌لادن را خیلی وقت پیشتر باید می‌گرفتیم. من قبل از حمله به سازمان تجارت جهانی، در کتابم به او اشاره کرده بودم. تیر رییس‌جمهور کلینتون به خطا رفت. ما میلیاردها دالر به پاکستان پول دادیم و آن‌ها به ما نگفتند که بن‌لادن آنجا یعنی در پاکستان زندگی می‌کرده است.»

در همین حال، عمران خان، نخست وزیر پاکستان اندکی پس از آن به این اظهارات دونالد ترمپ واکنش نشان داده و گفته است که پاکستان اکنون بر اساس منافع ملی خود تصمیم خواهد گرفت.

عمران خان در تویتی نوشته است: «پاکستان در جنگ با تروریزم 75 هزار قربانی داده و بیش از 123 میلیارد دالر به اقتصاد این کشور آسیب رسیده است در حالی که کمک‌های امریکا تنها در حدود 20 میلیارد دالر بوده است.»

او در ادامه نوشته است که ایالات متحده‌ی امریکا به جای مقصر دانستن پاکستان در ناکامی های خود، باید یک بررسی جدیدی را انجام دهد که چرا با موجودیت ۲۵۰ هزار سرباز افغان و ۱۴۰ هزار سرباز ناتو و مصرف یک تریلیون دالر، گروه طالبان در افغانستان قویتر از گذشته است؟

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن دونالد ترمپ،‌ روابط امریکا با پاکستان به گونه‌ی کم سابقه به تیرگی گراییده است. ترامپ همچنان بارها پاکستان را به «دروغ‌گویی و فریب» متهم کرده است.