خلیل‌زاد: زمینه برای گفت‌وگوهای صلح بیشتر از هر زمانی فراهم شده است

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان پس از دومین سفر خود به افغانستان و کشورهای منطقه به کابل آمده و در دیدار با رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که زمینه‌ی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برای صلح، بیشتر از هر زمان دیگری فراهم است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که این دیدار پیش از ظهر امروز دوشنبه (28 عقرب) در ارگ انجام شده است، زلمی خلیل‌زاد از جریان سفرهایش و دیدار با نمایندگان طالبان در قطر به رییس‌جمهور غنی گزارش داده و این سفر را مثبت ارزیابی کرده است.

در اعلامیه آمده است: «‌با توجه به شرایط، زمینه‌ی آغاز مذاکرات بین‎الافغانی برای صلح، بیشتر از هر زمان دیگر فراهم می‌باشد.»

خلیل‌زاد همچنان گفته است که تلاش‌های ایالات متحده‌ی امریکا بخاطر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ادامه داشته و امریکا در روند این مذاکرات «نقش ممد» خواهد داشت.

او توضیح داده است که ایالات متحده‌ی امریکا به عنوان دوست استراتیژیک افغانستان، به حکومت و قوانین افغانستان احترام دارد و به خاطر انتخابات آینده‌ی ریاست‌جمهوری که به خواست و اراده‌ی افغان‌ها برگزار خواهد شد، آماده‌ی هرنوع همکاری است.

در این دیدار، رییس‌جمهور غنی نیز از تلاش‌های خلیل‌زاد در روند صلح افغانستان ستایش کرده و گفته است که صلح خواست اساسی مردم و یکی از اهداف بزرگ حکومت است.

آقای غنی افزوده است که حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح بین‌الافغانی آمادگی کامل دارد.