رییس مجلس: انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان معین برگزار شود

اطلاعات روز: عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید در زمان تعیین شده‌ی آن برگزار شود.

آقای ابراهیمی امروز شنبه (26 عقرب) در نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در وقت معینه‌ی آن از مکلفیت‌های کمیسیون انتخابات است مشروط به این که این انتخابات شبیه انتخابات پارلمانی نباشد.»

او افزود که باید اصلاحات جدی به منظور تأمین شفافیت در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به وجود آید.

این در حالی است که پیشتر روزنامه‌ی وال‌ستریت ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش کرده بود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با مقام‌های افغان تعویق انتخابات ریاست جمهوری این کشور را پیشنهاد کرده است.

در واکنش به نشر این گزارش، رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در وقت معینه‌ی آن تأکید کرده‌اند.

با این حال، شماری از نمایندگان مجلس نیز خواستار تعویق انتخابات و ایجاد حکومت موقت شده‌اند اما برخی نمایندگان دیگر با این طرح مخالفت کرده‌اند.

زهیر سعادت، یک عضو مجلس گفت: «اگر انتخابات به وقت و زمان تعیین شده‌ی آن برگزار می‌شود خوب، در غیر آن باید حکومت موقت ایجاد شده و زمام امور را در دست گیرد.»

اما غلام‌حسین ناصری دیگر عضو مجلس گفت: «تشکیل حکومت موقت به نفع کشور نیست، زیرا حکومت مکلف است بیشتر از این قانون اساسی را زیر پا نگذارد و دوم این‌که سیاست‌مداران بر سر تشکیل حکومت موقت به تفاهم نمی‌رسند و کسی اوضاع کشور را مدیریت نخواهد توانست.»