افزایش قلمرو طالبان در سالی که امریکا رکورد بمباری‌اش در افغانستان را شکست

نشریه‌ی امریکایی «فوربس» به تازگی گزارش داده است که ایالات متحده‌ی امریکا در سال 2018 در راستای مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان بیش از پنج هزار و 200 بمب استفاده کرده است.

این نشریه به نقل از پایگاه اطلاعات مرکزی نیروهای هوایی ایالات متحده نوشته است که نیروهای امریکایی از آغاز ماه جنوری تا پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی، 5 هزار و 213 بمب برای از بین بردن مواضع مخالفان مسلح دولت در افغانستان استفاده کرده‌اند.

براساس این گزارش،‌ پیش از این بیشترین رکورد استفاده از بمب از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان به سال 2010 بر می‌گردد. در آن زمان نیروهای امریکایی 5 هزار و 101 بمب برای از بین بردن مواضع شورشیان در افغانستان استفاده کرده بودند.

براساس آمار این گزارش، نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان از 2004 به این طرف استفاده از بمب را آغاز کرده و از آن زمان تاکنون در مجموع 38 هزار و 418 بمب در افغانستان توسط این نیروها استفاده شده است.

در گزارش نشریه‌ی فوربس آمده است که با پایان یافتن دوره‌ی ریاست‌جمهوری بارک اوباما،‌ رییس‌جمهور پیشین امریکا،‌ استفاده از بمب از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان نیز کاهش یافت تا آن‌جا که در سال 2015 تنها 947 بمب در افغانستان استفاده شد.

پس از به قدرت رسیدن دونالد ترمپ،‌ رییس‌جمهور امریکا و اعلام استراتژی جدید او برای جنوب آسیا و افغانستان، استفاده از بمب توسط نیروهای حمایت قاطع نیز به طور چشم‌گیری افزایش یافت. بخشی از این استراتژی بیشتر متمرکز به از بین بردن منابع مالی طالبان از جمله نابودی کارخانه‌های تولیدی مواد مخدر در افغانستان بود.

روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی و رهبری کل عملیات‌های نظامی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان در سال 2014 به پایان رسید و نیروهای حمایت قاطع به رهبری امریکا نقش مشورتی و آموزشی به نظامیان افغان را بر عهده گرفتند. با آنهم از آنزمان تاکنون نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در سرکوب هراس‌افگنان با راه‌اندازی حملات هوایی نظامیان افغان را حمایت کرده‌اند.

سقوط در قلمرو طالبان

نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان درحالی بیشترین بمب را در یک سال بر مواضع مخالفان مسلح دولت افغانستان پرتاب کرده است که حکومت وحدت ملی کنترل خود بر مناطق بیشتری را از دست داده است.

یک گزارش سیگار یا بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان به تازگی در گزارشی به مجلس سنای امریکا نوشته است که کنترل دولت افغانستان بر مناطق این کشور در سه ماه اخیر کاهش یافته است.

در این گزارش سیگار آمده است که کنترل و نفوذ دولت افغانستان از ۷۲ درصد در ماه عقرب ۱۳۹۴ به ۵۶ درصد در عقرب امسال کاهش یافته است. این درحالی است که سال گذشته دولت افغانستان بر ۵۷ درصد خاک این کشور کنترل و نفوذ داشت.

براساس این گزارش،  از ۴۰۷ ولسوالی، دولت افغانستان بر ۷۵ ولسوالی کنترل و بر ۱۵۱ ولسوالی دیگر نفوذ دارد که در مجموع رقم این ولسوالی‌ها به ۲۲۶ ‌می‌رسد. ۶۵ درصد جمعیت کشور در این ولسوالی‌ها زندگی می‌کنند.

اداره‌ی بازرش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان همچنان گفته است که در سه سال گذشته برخلاف دولت افغانستان، کنترل شورشیان بر خاک این کشور پنج درصد افزایش یافته است.

جنگ در سرزمین معارف

همزمان با آنکه گزارش سیگار منتشر شد، گروه طالبان نیز در یک حرکت بی‌سابقه‌ حملات گسترده‌یی را بر بخش‌های از افغانستان که در هفده سال گذشته آرام‌ترین مناطق بوده است، آغاز کرد. سلسله‌ی حملات از حمله بر روستاهای کندلان و حسینی در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان آغاز شد و در مدت زمان کم به ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی رسید.

حملات طالبان بر ولسوالی‌ها هزاره‌نشین و همزمان شدن آن با برگزاری نشست مسکو که در آن نمایندگان طالبان نیز شرکت کردند، این گمانه را تقویت کرده است که طالبان می‌خواهند پیام روشنی داشته باشند که آنان علاوه بر جنوب، شرق و غرب افغانستان می‌توانند امن‌ترین مناطق را نیز تهدید کنند.

SIGAR

حمله بر ولسوالی‌های ارزگان خاص، جاغوری و مالستان تاکنون تلفات سنگینی را بر نیروهای نظامی دولت و مقاومت مردمی وارد کرده است و در نتیجه هزاران خانواده از این ولسوالی‌ها بی‌جا شده‌اند.

جنگ در ارزگان خاص در 5 عقرب آغاز شد. در 16 عقرب طالبان از سمت رسنه، از مربوطات ولسوالی گیلان ولایت غزنی بر بخش‌هایی از ولسوالی جاغوری حمله کردند. اندکی پس از آن در 18 عقرب طالبان بر مرکز ولسوالی مالستان در همسایگی ولسوالی جاغوری حمله کردند.

اسدالله فلاح،‌ مشاور رییس‌جمهور غنی در امور حل منازعات که برای بررسی وضعیت ولسوالی ارزگان خاص توظیف شده بود،‌ گفته است که در نتیجه‌ی جنگ و درگیری در این ولسوالی 54 غیرنظامی کشته شده‌اند.

در گزارشی که روزنامه هشت صبح به نقل از آقای فلاح منتشر کرده،‌ گفته شده است که 25 نفر در قریه‌ی کندلان،‌ 9 نفر در قریه‌ی حسینی و 20 نفر دیگر در دیگر قریه‌های این ولسوالی از سوی طالبان کشته شده‌اند. به گفته‌ی او‌ 11 نفر از نیروهای امنیتی نیز در جنگ ارزگان خاص کشته و شش سرباز دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش همچنان گفته شده است که 850 نفر از باشندگان ارزگان خاص در جریان جنگ و درگیری بیجا شده‌اند و به دلیل ادامه‌ی نبردها،‌ کمک‌هایی که از جانب حکومت صورت گرفته است، تاکنون به بی‌جاشدگان نرسیده است.

یافته‌های این هیأت همچنان نشان می‌دهد که در جریان جنگ تنها در ولسوالی جاغوری حدود 81 نفر از نیروهای امنیتی به‌شمول نیروهای کماندو، سربازان فرماندهی پولیس جاغوری و نیروهای مقاومت مردمی کشته شده‌اند. این هیأت همچنان دریافته است که نزدیک به 120 جنگجوی طالب نیز در جنگ جاغوری کشته شده‌اند.

در ولسوالی مالستان نیز از آغاز درگیری‌ها تاکنون 16 نفر از نیروهای امنیتی کشته و 35 نفر دیگر شان زخمی شده‌اند. از سوی دیگر دفتر سخنگوی والی غزنی گفته است که در حمله‌ی هوایی دیشب (22 عقرب) نیروهای حمایت قاطع در مالستان 60 جنگجوی طالب کشته شده‌اند.

حمله طالبان بر این سه ولسوالی و عدم اقدام به موقع حکومت افغانستان برای مقابله با طالبان خشم بسیاری از شهروندان کشور را برانگیخته است. هزاران نفر دوشنبه‌شب (20 عقرب) در جاده‌های پایتخت تظاهرات کرده و در برابر ارگ ریاست‌ جمهوری تجمع کردند.

معترضان از رییس جمهور غنی می‌خواستند امنیت مناطق مرکزی کشور را تامین و با اعزام نیروهای کمکی و انجام حملات هوایی در ولسوالی‌ها مالستان، جاغوری و ارزگان خاص طالبان را سرکوب کند. یکی از خواسته‌های اصلی معترضان انجام حملات هوایی بر مواضع طالبان بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *