رییس‌جمهور: در چهار سال گذشته بیش از 28 هزار نیروی امنیتی کشته شده‌اند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی به تازگی گفته است که در چهار سال گذشته بیش از 28 هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند.

آقای غنی در سخنرانی از طریق ویدیو کنفرانس در یک گردهمایی در دانشگاه جانز هاپکینز در واشنگتن گفته است که با وجود این رقم از تلفات نیروهای امنیتی در چهار سال گذشته،‌ این نیروها قادر خواهد بود تا مناطقی را که مخالفان مسلح در کنترل دارند، دوباره از آن‌ها پس بگیرند.

به گفته‌ی او،‌ از سال 2015 م تاکنون 28 هزار و 529 نفر از نیروهای امنیتی و 58 سرباز امریکایی در جنگ با مخالفان مسلح دولت در این کشور کشته شده‌اند.

رییس‌جمهور غنی همچنان گفته است که بیشتر تلفات به نیروهای دولتی هنگام دفاع از مواضع ثابت و غیرمتحرک شان وارد شده است و حکومت در باره‌ی چگونگی جابه‌جاسازی نیروهای خود دوباره غور می‌کند.

آقای غنی افزوده است به دنبال خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیروهای افغان مسوولیت تأمین امنیت کشور را بر عهده گرفته‌اند که سبب افزایش تلفات نظامیان افغان شده‌ است.

به گفته‌ی او، پس از این که نیروهای افغان مسوولیت تأمین امنیت را گرفتند، تلفات نیروهای خارجی کاهش یافته است.

رییس‌جمهور غنی توضیح داده است: «گروه طالبان در موقعیتی نیست که جنگ را برنده شود. حکومت تلاش می‌کند در زمینه‌ی جنگ با طالبان، به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز دست یابد.»

آقای غنی در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که در سال‌های اخیر تلفات بلند نظامیان افغان نگران‌کننده توصیف شده است.

طالبان در چندین مورد بر نظامیان افغان حملات گروهی انجام داده و شماری زیادی از آن‌ها را کشته‌اند.

همچنان طالبان در حملات شبانه‌ی‌شان در بسیاری موارد ده‌ها سرباز را کشته و بسیاری از سربازان نیز به دلیل نرسیدن کمک جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

به تازگی در ولسوالی جاغوری 25 سرباز کماندو در یک شب از سوی طالبان کشته شدند.

همچنان در دو هفته‌ی اخیر در درگیری میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت در ولایت فراه بیش از 200 تن از سربازان ارتش و پولیس ملی کشته و زخمی شده‌اند.