طالبان صبح امروز پوسته‌های امنیتی در منطقه‌ی حوتقول را تصرف کردند

اطلاعات روز: حوالی ساعت ده پیش از چاشت امروز طالبان سنگرهای مقاومت مردمی در حوتقول جاغوری را بدون درگیری تصرف کرده و پیشروی کرده‌اند.

منابع محلی به اطلاعات روز می‌گویند که حضور گسترده‌ی طالبان در حوتقول باعث شده است تا مردم خانه‌های خود را ترک کنند.

دو منبع محلی به اطلاعات روز گفتند که طالبان تمامی پسته‌های مقاومت مردمی و پولیس محلی را در “بلنه کوه” تصرف کرده‌اند و شماری از نیروهای طالبان به شکل پیاده در نقاط مرزی داخل قریه‌ها شده‌اند.

هرچند حکومت از اعزام نیروهای ویژه و کمکی به جاغوری خبر داده است اما منابع محلی در جاغوری تایید می‌کنند که این نیروها هنوز در مرکز ولسوالی در سنگ ماشه‌ هستند و به خط مقدم جنگ نرفته‌اند.

طالبان درحالی سنگرهای مقاومت مردمی را در حوتقول جاغوری تصرف کرده‌اند که جنگ در این منطقه وارد هفتمین روز خود شده است.

طالبان یک هفته قبل به روستاهای داوود و حوتقول در ناوه‌ی انگوری حمله کردند. پس از آن نیروهای مقاومت مردمی به مقابله به آنان برخاسته و جنگ‌های شدیدی تاکنون رخ داده است.

هرچند حکومت مرکزی شماری از نیروهای کماندو را به محل اعزام کرده بود اما منابع محلی تایید کردند که در یک حمله‌ی شبانه‌ی طالبان دست‌کم 25 سرباز کماندو و 15 نیروی مقاومت مردمی کشته شده‌اند.

وزارت دفاع ملی کشته شدن سربازان کماندو را تایید نکرده است اما گفته است که نیروهای کمکی به جاغوری اعزام شده و مواضع طالبان نیز بمباران شده است.

روز گذشته جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش اعلام کرد که داکتر شاه جهان، والی پیشین میدان وردک برای بسیج مردمی همراه با ۱۴ تن از مقام‌های امنیتی و ۴۰ سرباز کماندو به ولسوالی جاغوری رفته است.

گزارش‌های محلی می‌رساند که در دو شب گذشته وضعیت در حوتقول آرام بوده و جنگ جریان نداشته است اما صبح امروز طالبان دوباره پیشروی کرده‌اند.

روز گذشته صدها تن از باشندگان کابل و دانشجویان در مقابل ارگ ریاست جمهوری در اعتراض به بی‌توجهی حکومت به حمله طالبان بر ولسوالی‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص تظاهرات کردند و از حکومت خواستند به صورت فوری حملات هوایی بر مواضع طالبان انجام دهد.

رییس جمهور اشرف غنی در گفت‌وگوی تلفونی به معترضان گفت که خواسته‌های آنان را پذیرفته و به زودی در این مورد اقدام می‌کند.