پیشنهاد جدید خلیلزاد؛ تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری برای رسیدن به صلح

اطلاعات روز: زلمی خلیلزاد،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با مقام‌‎های افغان، خواهان به تعویق‌انداختن انتخابات ریاست جمهوری کشور شده است.

روزنامه‌ی وال‌ستریت ژورنال در مقاله‌یی به نقل از مقام‌های امریکایی نوشته است که این موضوع، یکی از گزینه‌هایی است که واشنگتن روی‌دست دارد و نشانه‌ی عجله‌ی اداره‌ی ترامپ برای یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ طولانی‌مدت در افغانستان است.

این مقام‌ها همچنان گفته‌اند که درخواست برای به تعویق‌انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از سوی زلمی خلیلزاد، متضاد با تلاش‌های امریکا برای ترویج دموکراسی در افغانستان می‌باشد.

یک مقام پیشین حکومت امریکا نیز به وال‌ستریت ژورنال گفته است: «آقای خلیلزاد موضوع تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری را به عنوان یک مشوق برای آغاز مذاکرات اساسی، به طالبان پیشنهاد کرده است و شاید بخشی از روند مذاکرات صلح باشد.»

در مقامله‌ی این روزمانه نوشته شده است که دفتر آقای خلیلزاد حاضر به توضیح در این مورد نشده است.

در همین حال،‌ هارون چخانسوری،‌ سخنگوی رییس‌جمهور اشرف غنی در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است: «حکومت افغانستان به اساس قانون اساسی کشور و تاریخ تعین شده از طرف کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1398 کاملا متعهد است.»

او همچنان گفته است که تداوم در پروسه‌ی مردم‌سالاری لازمی است و هیچ گزینه‌ی دیگر بجز خواست و اراده‌ی مردم افغانستان که در قانون اساسی کشور صراحت دارد، قابل قبول نیست.

در مقاله همچنان گفته شده است که این مفکوره شاید با مخالفت رییس‌جمهور غنی مواجه شود، زیرا انتظار می‌رود که آقای غنی خود را برای دور دوم ریاست جمهوری، نامزد کند.

وال‌ستریت ژورنال گفته است که یگانه توجیه مقام‌های امریکایی در مورد امکان تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، موضوع مذاکرات گنگ صلح با طالبان است. به باور نویسنده‌ی این روزنامه، مقام‌های امریکایی بیم دارند که مبادا بی‌نظمی‌ها و آشفتگی سیاسی طولانی‌مدت که معمولاً با رأی‌گیری افغانستان همراه است، روند صلحی را که آقای خلیلزاد در تلاش راه‌اندازی آن است، از بین ببرد.

به گزارش وال‌ستریت ژورنال، مفکوره‌ی تعویق انتخابات در صحبت‌هایی که روز یکشنبه زلمی خلیلزاد با مقام‌ها و سیاست مداران افغان داشت، با سردی از طرف آن‌ها مواجه شد و بیشتر آنان مخالفت خود را با این موضوع ابراز کرده‌اند.

در عین حال،‌ این روزنامه گفته است که شماری از افراد در دولت آقای غنی از آن حمایت کرده و گفته‌اند در صورتی که امکان توافق صلح میسر شود، با به تعویق‌انداختن انتخابات مخالفت نخواهند کرد.

این همه در حالی است که پیش از این، رییس‌جمهور غنی در صحبت‌هایی که در مورد انتخابات پارلمانی داشت، روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۳۱ حمل سال آینده تأکید کرده، گفته بود: «بر اساس یک انتخابات آزاد، انتخابات کاملاً فراگیر، مردم در مورد رهبر آینده‌ی شان، تصمیم خواهند گرفت.»

در بخشی از این مقاله در مورد حکومت انتقالی و برگزاری لویه جرگه به عنوان گزینه‌های دیگر در صورت برگزارشدن انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ تعیین‌شده نیز اشاره شده است.

یک دیپلومات غربی به روزنامه‌ی وال‌ستریت ژورنال گفته است: «گزینه‌ی دیگری که مورد بحث است اجازه‌دادن به برگزاری انتخابات در صورتی است که حکومت جدید به عنوان یک حکومت انتقالی تا زمانی کار کند که یک حکومت ائتلافی که طالبان هم در آن شامل باشند، ایجاد گردد.»

یکی دیگر از گزینه‌ها، برگزاری لویه‌جرگه است که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی افغان به شمول حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان خواهان آن می‌باشند تا این لویه‌جرگه یک حکومت انتقالی را انتخاب کرده و کار برای برنامه‌ریزی‌ها برای پایان‌ادن به جنگ در افغانستان، ادامه یابد.

وال‌ستریت ژورنال در ادامه گفته است: «بر اساس برنامه،‌ قرار است زلمی خلیلزاد هفته‌ی آینده با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کند و یا هم ملاقات‌های با اعضای طالبان در دوبی داشته باشد.»

وال‌ستریت ژورنال در اخیر مقاله گفته است که پیشنهاد به تعویق‌انداختن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی از سوی خلیلزاد مطرح شده است که شماری دیگر از مقام‌های امریکایی دخیل در افغانستان، مصروف کار با رییس‌جمهور غنی اند تا برای انتخابات ماه حمل سال آینده آمادگی بگیرند.

زلمی خلیلزاد،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز پنج‌شنبه (۱۷ عقرب) دور دوم سفر خود به افغانستان و کشورهای منطقه را آغار کرد و به روز شنبه (۱۹ عقرب) وارد افغانستان شد.

خلیلزاد در جریان این سفر با رییس‌جمهور اشرف غنی و شماری از شخصیت‌های سیاسی از جمله جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله،‌ رییس اجرایی افغانستان و عطامحمد نور،‌ والی پیشین بلخ دیدار کرده‌اند.