اعتماد از دست‌رفته میان مردم و حکومت باز می‌گردد؟ 

اعتماد از دست‌رفته میان مردم و حکومت باز می‌گردد؟ 

گفت‌وگوی دیروز رییس‌جمهور غنی با معترضان در کنار آن‌که توانست خشم مردم نسبت به بی‌تفاوتی حکومت در برابر تهاجم طالبان به مناطق هزاره‌نشین غزنی مهار کند، برای دموکراسی نیم‌بند کشور یک امید تازه خلق کرد. اگر این تغییر رویه در میان قشر سیاسی کشور استمرار یابد و فراتر از اقدام تاکتیکی، بازخورد عملی داشته باشد، می‌تواند مردم را نسبت به بهبود وضعیت و تحکیم دموکراسی امیدوار نگهدارد. در روزهای گذشته اعتراض مردم در چارچوب تیوری توطئه یا غوغاسالاری فهم و درک شد. رییس‌جمهور در سفر به ولایت دایکندی حتا فراموش کرد یاد قربانیان حملات وحشیانه‌ی طالبان را گرامی بدارد. تعهد به شروع پروژه‌های زیر بنایی بی‌تردید حایز اهمیت است، اما مشروط به این‌که به عنوان یک لطف سیاسی تلقی نشود، چه این‌که وظیفه‌ی حکومت بازسازی و نوسازی و ارائه‌ی خدمات به شهروندان است.

در عمل سخن‌گویان حکومت پیش از آن که پیام حکومت را به مردم ابلاغ کنند، وارد ماجراجویی‌های شخصی و مقابله با موجی از احساسات انسانی شهروندان شدند و نیروی کماندوی اردوی ملی نیز علی‌رغم استقرار در محل جنگ، اقدام عملی جدی‌ای در بازداشتن تهاجم طالبان انجام ندادند. نتیجه‌ی این وضعیت قطع امید پاره‌یی از شهروندان کشور از حکومت شد. تشدید حس طردشدگی در میان مردم، تشدید نارضایتی و انتقاد از حکومت، امکان گفت‌وگو میان مردم و حکومت را گرفته بود. سخن‌گویان حکومت مدام به شهروندان و خانواده‌های کسانی که قربانی تهاجم طالبان در مناطق مرکزی‌اند، نسبت به سوءاستفاده‌ی فرصت‌طلب‌ها هشدار می‌دادند. آن‌ها گویا متوجه نبودند که مردم اعتماد شان را نسبت به حکومت از دست داده‌اند.

تهاجم طالبان بر مناطق هزاره‌نشین ولایت غزنی و ارزگان علی‌رغم مقاومت شدید محلی مردم را در آستانه‌ی ناامیدی کامل قرار داده بود. ترس از بی‌رحمی طالبان خانه‌های شان را ترک کرده‌اند. این به معنای آواره شدن بیشتر مردم در فصل زمستان و امکان وقوع یک فاجعه‌ی انسانی. در نتیجه احتمال تشدید اعتراض‌ها و کشانده شدن پای مردم به جاده‌ها قابل تصور بود. برخورد نیروهای امنیتی با معترضان، خویشتن‌داری آن‌ها و سپس گفت‌وگوی مستقیم رییس‌جمهور با مردم و تعهد مشخص و قابل اجرا برای تغییر وضعیت امنیتی آن مناطق، توانست از یک‌سو از تشدید نارضایتی‌ها جلوگیری کند و هم امید به شنیدن صدای مردم در راس دولت را تقویت کرد.

این گفت‌وگو و پایان کم‌هزینه‌ی تظاهرات مردم نشان داد که سطح اختلاف میان مردم و حکومت در حدی نیست که امکان گفت‌وگو منتفی نشده است. حمله‌ی انتحاری دیروز در پایان اعتراض شهروندان پایتخت نشان داد که در صورت ادامه‌ی اعتراض مردم امکان وقوع حملات دیگر و عمیق‌تر شدن نارضایتی و سوء‌ظن میان مردم و حکومت وجود داشت. اکنون رییس‌جمهور در آستانه‌ی ازمون اعتماد قرار دارد. غنی به صورت مشخص تعهداتی مبنی بر حملات جدی علیه طالبان و تغییر وضعیت امنیتی در مالستان، جاغوری و ارزگان خاص و باقی مناطق ناامن به مردم داده و انتظار می‌رود که در عمل محقق شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *