پایان تظاهرات در کابل؛ رییس‌جمهور غنی با خواسته‌های معترضان موافقت کرد

اطلاعات روز: معترضان پس از گفت‌وگوی تلفونی با رییس‌جمهور غنی و پذیرفته شدن خواسته‌های آنان به تظاهرات خود پایان دادند.

رییس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفونی به اعتراض‌کنندگان اطمینان داد که امنیت ولسوالی‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص تامین می‌شود و نیروهای بیشتر به این ولسوالی‌ها اعزام شده است.

تظاهرات حوالی ساعت نُه شب گذشته (20 عقرب) از غرب کابل آغاز شد و تا ساعاتی بعد صدها نفر به جمع معترضان پیوستند. این معترضان شب را در چهارراهی پشتونستان، در مقابل وردوی ارگ ریاست جمهوری گذراندند.

این اعتراض پس از آن شکل گرفت که حملات طالبان در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی شدت گرفت. حوالی ساعت نه شب گذشته گزارش شده بود که طالبان تا نزدیکی ساختمان ولسوالی مالستان پیشروی کرده‌اند.

معترضان از حکومت خواستند تا «دستور آغاز حملات هوایی بر خط اول جنگ و مواضع تروریستان در جاغوری، مالستان و ارزگان خاص» را صادر کند. همچنان آنان از حکومت خواستند که به زخمی‌ها و بی‌جاشدگان این ولسوالی‌ها رسیدگی کند.

در بخشی از خواسته‌های این معترضان آمده است: «راه‌اندازی حملات سریع در مراکز تجمع تروریستان در پشت جبهه‌های جنگ و شکستن فوری محاصره‌ی امنیتی ولسوالی‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص.»

این معترضان همچنان از حکومت خواستند تا کندک‌های اردوی محلی را در این ولسوالی‌ها اعزام، تجهیز و مستقر سازد و امنیت راه‌های مواصلاتی مناطق مرکزی را نیز تأمین کند.

حوالی ظهر امروز (21 عقرب) رییس‌جمهور از طریق تلفون با معترضان گفت‌وگو کرد و جزییات اقدامات حکومت در رابطه به ‌ولسوالی‌های مالستان، جاغوری و سایر ولایات را با معترضان شریک کرد.

او گفت: «تعهد واضع است. نقطه‌یی را که فورا صورت گرفته نمی‌تواند اعزام کندک‌های دوامدار است که با شرایط جنگ تلعق دارد. وعده‌یی را که فوراً عملی شده نمی‌تواند، نمی‌دهم.»

آقای غنی درخواست معترضان را در مطابقت با قانون اساسی خواند و گفت که با خواسته‌های معترضان مشکل ندارد. او گفت که روی خواسته‌های معترضان در جلسه‌ی سرقمندانی امشب بحث می‌شود.

طالبان در یک هفته‌ی اخیر حملات گسترده‌یی را بر بخش‌هایی از ولسوالی جاغوری و مرکز مالستان آغاز کرده‌اند. هنوز رقم دقیق تلفات این جنگ روشن نیست اما منابع محلی دست‌کم کشته شدن 25 سرباز کماندو در حوتقول جاغوری و 15 نیروی مقاومت مردمی را تایید کرده‌اند.