مجلس سنای افغانستان

سناتوران: نشست مسکو به نفع طالبان پایان یافت

اطلاعات روز: شماری از سناتوران در مجلس سنا می‌گویند که حکومت افغانستان با یک تیم ضعیف در نشست صلح مسکو شرکت کرد و نفع لازم را از این نشست نبرد.

به گفته‌ی سناتوران، طالبان با اقتدار و برنامه‌ی سنجیده شده در نشست مسکو شرکت کرد و این نشست به نفع طالبان پایان یافت.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا، امروز یکشنبه (20 عقرب) در نشست عمومی این مجلس گفت: «‌ما از نشست‌های صلح حمایت می‌کنیم، اما نشست مسکو نتیجه‌ی لازم را برای افغانستان نداشت، زیرا کشورهای منطقه به دنبال منافع خود هستند و همان‌گونه نشستی در مسکو برگزار شد که دولت افغانستان چند ماه پیش با برگزاری آن مخالفت کرد.»

آقای مسلم‌یار افزود که طالبان باید بداند که نه کشورهای همسایه برای همیشه از آنان حمایت می‌کنند و نه امریکا و ناتو برای همیشه از دولت افغانستان حمایت خواهند کرد، بناً خوب است هرچه زودتر صلح کنند.
محمد‌علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز گفت: «حکومت پیش از این گفته بود که در نشست صلح مسکو شرکت نمی‌کند، ولی هم شرکت کرد و هم نفعی از این نشست نبرد و طالبان از جایگاه بلند بین‌المللی در این نشست صحبت کردند.»

آقای ایزدیار همچنان گفت که روسیه با برگزاری نشست مسکو به گونه‌یی از طالبان حمایت کرد، ولی قربانی این حمایت‌ها مردم افغانستان است که همه روزه کشته می‌شوند.

گل‌احمد اعظمی دیگر عضو مجلس سنا هم گفت که طالبان در این نشست با اقتدار گفتند که بیشتر خاک افغانستان را در اختیار دارند، ولی حکومت افغانستان هیچ چیزی برای گفتن نداشت.

این در حالی است که نشست صلح مسکو روز جمعه (18 عقرب) با حضور نمایندگان بیش از ده کشور در شهر مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد.

از سوی طالبان یک هیأت پنج نفره به ریاست محمد‌عباس استانکزی شرکت کرده بود.

از جانب حکومت افغانستان نیز یک هیأت چهار نفره از شورای عالی صلح در این نشست حضور داشتند.

شرکت‌کنندگان این نشست از طالبان خواستند که به روند صلح بین‌الافغانی شرکت کرده و جنگ را در افغانستان پایان دهند.

طالبان نیز در این نشست خواستار خروج کامل نیرهای خاجی از افغانستان شد.