چین از کالاهای جهانی در «نمایشگاه واردات» استقبال می‌کند

چین از کالاهای جهانی در «نمایشگاه واردات» استقبال می‌کند

شینهوا وانگ چیوچیونگ، ژو روی، چو چیاوچینگ


بیش از شش دهه پس از اینکه چین نمایشگاه کانتون (Canton Fair) را برای صادرات ایجاد کرد، حالا قرار است این کشور نخستین نمایشگاه تجاری خود را که برای واردات اختصاص داده شده، افتتاح کند.

چین نخستین دور نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) را که نخستین نمایشگاه در سطح ملی با موضوع واردات است، از 5 تا 10 نوامبر در شانگهای برگزار خواهد کرد.

این نمایشگاه که پروژه‌ی عظیم چین برای بالابردن ظرفیت تعامل تجاری‌اش است، تعهد این کشور را به تجارت آزاد و رفاه مشترک، به رغم افزایش حمایت از تولیدات داخلی، نشان می‌دهد.

در ماه جولای شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین در اجلاس تجاری بریکس در ژوهانسبورگ گفت که نمایشگاه بین‌المللی واردات چین «حرکت اساسی چین برای حمایت جدی از آزادسازی تجارت و گشودن بازار [چین] به روی جهان است و به عنوان سکوی جدیدی برای دسترسی به بازار چین عمل خواهد کرد.»

در ماه اکتبر، رییس‌جمهور شی همزمان با دیدار با استفان پِری رییس «The 48 Group Club» بریتانیا در بیجینگ،گفت که موفقیت بزرگ چین در توسعه اقتصادی و اجتماعی در 40 سال گذشته، اراده‌ی این کشور را برای اصلاحات و بالابردن تعامل تجاری با جهان بیشتر کرده است.

شی گفت: «در شرایط کنونی جهان، چین بیش از پیش مصمم است که از آزادسازی تجارت و جهانی‌سازی اقتصاد حمایت کند.»

نمایشگاه استثنایی

هوانگ جیانژونگ اقتصاددان دانشگاه بین‌المللی تجارت و اقتصاد شانگهای، نمایشگاه بین‌المللی واردات چین را به عنوان «نمایشگاه واردات کلان و سطح بالا‌ی بی‌پیشینه در جهان» توصیف می‌کند.

به گفته برگزارکنندگان، این نمایشگاه بازدیدکنندگانی را از اعضای G20، بیش از 50 کشور و منطقه در امتداد کمربند و راه و بیش از 30 از 44 کشور کمتر توسعه‌یافته جهان، به خود جلب خواهد کرد.

بیش از 2800 شرکت از بیش از 130 کشور و منطقه شرکت در این نمایشگاه را تایید کرده‌اند. بیش از 160 هزار خریدار از بیش از 80 هزار شرکت داخلی و خارجی برای حضور ثبت‌نام کرده‌اند.

تقاضا برای غرفه در این نمایشگاه از حد انتظار فراتر رفته است.

سون چنگهای معاون دفتر نمایشگاه بین‌المللی واردات چین می‌گوید: «ساحه غرفه برای کسب‌وکارها در ماه جون کاملا پر شد و ما باید ساحه آن را دو برابر، از 210 هزار متر مربع به 270 هزار متر مربع گسترش می‌دادیم.»

بیش از 40 شرکت از کشورهایی به شمول ایالات متحده، فرانسه، آلمان و جاپان از هم‌اکنون برای دومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین برای رزرو غرفه، پیشاپیش ثبت‌نام‌ کرده‌اند.

کسب‌وکارهای خارجی به دنبال فرصت‌های بازاری اند که توسط یکی از اقتصادهای بزرگ جهان با سریع‌ترین رشد و بزرگترین گروه با درآمد متوسط ایجاد شده است که خواستار زندگی بهتر و کالاهای با کیفیت بالا هستند.

چین در 9 سال متوالی بزرگ‌ترین واردکننده کالا در جهان بوده و سال گذشته 10.2 درصد واردات جهانی را به خود اختصاص داد. مقامات چینی انتظار دارند که این کشور در 15 سال آینده به ارزش 24 تریلیون دالر کالا وارد کند.

با توجه به اینکه یک سکتور مصرفی ساختار تجاری و اقتصادی چین را تغییر شکل می‌دهد، انتظار می‌رود که نمایشگاه بین المللی واردات چین انگیزه‌ی جدیدی برای چنین تحولی ایجاد کند و بازار چین را نسبت به هر زمان دیگری، قابل‌ دسترس‌تر کند.

آرانچا گونزالز رییس اجرایی مرکز تجارت بین‌المللی، نمایشگاه بین المللی واردات چین را «یک نمایشگاه منحصر به فرد» خواند. او گفت: «این نشان‌دهنده‌ی تعهد چین به حرکت از یک کارخانه جهانی به سمت یک بازار جهانی می‌باشد.»

او گفت که با این نمایشگاه، چین می‌تواند تجربه‌اش را در زمینه گسترش صادرات با کشورهای دیگر شریک کند و به آن‌ها کمک کند از بازار چین استفاده کنند. این نمایشگاه «نمونه‌یی از این است که چطور تجارت بین‌المللی می‌تواند برد-برد باشد.»

به سوی کیفیت بالا

از کفش‌های جاپانی و لوازم آرایشی امریکایی تا داروهای آلمانی و ماشین‌آلات سویسی، انواع کالاهای مصرفی، محصولات تکنالوژی پیشرفته و خدمات پیشرفته در اولین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین به نمایش گذاشته خواهد شد.

آندریاس ویلر رییس بخش آسیا و اقیانوسیه شرکت آلمانی سازنده قطعات موتر ZF، می‌گوید که این شرکت آخرین فناوری‌اش را در زمینه رانندگی خودکار و تحرک الکترونیکی در این نمایشگاه، نمایش خواهد داد.

او گفت: «ZF بسیار خوشحال است که در اولین نمایشگاه بین‌المللی واردات چینی شرکت می‌کند. این نمایشگاه وسیله‌ی مهمی برای ما و ادامه‌ی تعامل اقتصادی چین است.»

شرکت Dupont غول شیمیایی ایالات متحده نیز محصولات پوشیدنی هوشمند خود را که هنوز در حال توسعه است، به نمایش خواهد گذاشت. شرکت Qualcomm سازنده‌ تراشه‌های قطعات الکترونیکی آخرین فناوری‌هایش را در زمینه 5G و هوش مصنوعی به این نمایشگاه خواهد آورد. باشگاه فوتبال اینترمیلان ایتالیا نیز تصمیم دارد ستاره‌هایش را به این نماشگاه دعوت کند.

به گفته لیو مینگهوا مسئول نهاد تفتیش و مشاوره جهانیDeloitte  در منطقه شرق چین، این شرکت ده‌ها را‌ه‌حل‌های نوآورانه‌اش را در زمینه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تحلیل داده‌های بزرگ به نمایش می‌گذارد.

او می‌گوید: «چین همیشه یکی از مهم‌ترین بازارهای استراتژیک Deloitte بوده است. ما خوشحال و منتظر شرکت در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین هستیم.»

از نظر اقتصاددان هوانگ جیانجونگ، نمایشگاه بین‌المللی واردات چین مثال گویا از سطح و کیفیت بالای تعامل اقتصادی-تجاری چین است.

هوانگ می‌گوید: «با کیفیت بالا در تعامل به جای سرعت بالا، چین مجموعه‌یی از ترتیبات و توافقات سازمانی را برای گشایش بازارش [به روی کالاهای جهانی] برقرار می‌کند.»

در اوایل ماه جاری، چین کاهش قابل توجهی را در تعرفه‌ موتر و کالاهای مصرفی معرفی کرد. در حالیکه کاهش تعرفه‌ها هزینه واردات را کاهش می‌دهد، نمایشگاه بین‌المللی واردات چین قصد دارد تا با افزایش تشریک اطلاعات و وصل عرضه و تقاضا، زمینه حمایت نهادی را فراهم کند.

در این نمایشگاه یک مرکز خدماتی برای ارائه مشاوره در مورد حفاظت حق مالکیت معنوی و کمک به شرکت‌ها در حال اختلافات ایجاد خواهد شد.

چین با روی دست‌گرفتن تعامل اقتصادی با کیفیت بالا، قصد دارد تا رشد فراگیری را ایجاد کند که هم به نفع اقتصاد‌های توسعه‌یافته و هم به نفع اقتصادهای در حال توسعه باشد.

برای کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، تخفیف‌ در هزینه‌ها و نیز تعدادی غرفه‌های رایگان در نظر گرفته خواهد شد و China COSCO Shipping Corp. Ltd. که یک شرکت کشتی‌رانی و باربری سفارش‌شده است، حمل و نقل را با نرخ پایین‌تر برای این کشورها ارائه خواهد کرد.

سون گفت: «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین نوع جدیدی از کالاهای عمومی جهانی را برای ساختن جامعه‌یی با آینده مشرکت برای بشریت فراهم خواهد کرد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *