رییس جمهور: بیشترین شکایت در انتخابات پارلمانی در مورد کارمندان کمیسیون انتخابات است

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی می‌گوید که بیشترین شکایت در انتخابات پارلمانی 28 میزان در مورد کارمندان کمیسیون انتخابات است.

آقای غنی که عصر امروز سه‌شنبه (15 عقرب) در یک نشست خبری مشترک با دبیر کل ناتو در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، گفت که نیروهای امنیتی امنیت انتخابات را به‌صورت مستقل تامین کردند اما در روند انتخابات دخالت نداشتند.

رییس جمهور افزود: «بیشترین شکایت‌ها در مورد انتخابات پارلمانی از طرف خود کارمندان کمیسیون بوده و نیروهای امنیتی دخالت نداشته‌اند.»

از سوی هم ینس ستولتنبرگ، دبیر کل ناتو از برگزاری موفقانه‌ی انتخابات پارلمانی استقبال کرده و آنرا یک دستاورد بزرگ خواند.

او شرکت مردم در انتخابات با وجود تهدیدات از سوی طالبان را ستایش کرده و افزود که ناتو متعهد است تا یک افغانستان موفق را ببیند و اجازه نمی‌دهد این کشور تبدیل به پناهگاه امن تروریستان شود.

انتخابات پارلمانی افغانستان در 28 و 29 میزان در 32 ولایت برگزار شد. انتخابات در ولایت قندهار با یک هفته تاخیر در 5 عقرب برگزار گردید.

کمیسیون‌های انتخاباتی اعلام کرده‌اند که بیش از 11 هزار شکایت از سراسر کشور در این انتخابات ثبت شده و بیشتر از دو هزار این شکایت‌ها نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

این شکایت‌ها درحالی ثبت شده است که افزون بر کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، نهادهای ناظر بر انتخابات و احزاب سیاسی نیز از مدیریت ضعیف کمیسیون انتخابات انتقاد دارند.

این نهادها ادعا می‌کنند که کمیسیون انتخابات نتوانسته آن‌گونه که انتظار می‌رفت، انتخابات پارلمانی را مدیریت کند. این انتقادها بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که شمار زیادی از دستگاه‌های بیومتریک رای‌دهندگان در روز انتخابات دچار مشکلات تخنیکی گردید.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری در 31 حمل سال آینده برگزار می‌شود.

رییس جمهور غنی بارها گفته است که به برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری متعهد است. او امروز نیز گفت که یک نکته باید واضح باشد و آن این‌که، انتخابات ریاست جمهوری به زمان تعیین شده برگزار می‌گردد.

او افزود: «با برگزاری انتخابات پارلمانی اراده حکومت ثابت گردید. ما متعهد هستیم که مردم زعیم خود را بر اساس یک انتخابات شفاف، همه‌جانبه و همه شمول انتخاب نمایند.»