دبیرکل ناتو در کابل: در گفت‌وگوهای صلح از دولت افغانستان حمایت می‌کنیم

اطلاعات روز: ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که ناتو از طرح صلح دولت افغانستان حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این کشور نقطه‌ی امن برای تروریستان شود.

ستولتنبرگ امروز سه‌شنبه (15 عقرب) در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور اشرف غنی در کابل گفت که ناتو از دولت افغانستان، مشاوره با نیروهای امنیتی و دفاعی و روند صلح به رهبری مردم افغانستان حمایت می‌کند.

او گفت: «این پیام واضح من است که از روند صلح به رهبری مردم افغانستان حمایت می‌کنیم و در صورت نیاز در گفت‌وگوهای صلح اشتراک خواهیم کرد.»

دبیرکل ناتو همچنان گفت که ناتو در گفت‌وگوهای صلح نقش مستقیم ندارد بلکه از دولت افغانستان حمایت می‌کند.

ینس ستولتنبرگ از طالبان نیز خواست که جنگ را متوقف کنند و با افغان‌ها به میز گفت‌وگوهای صلح بنشینند.

او گفت: «اگر طالبان می‌خواهند بخشی از آینده‌ی افغانستان باشند، به میز مذاکره حاضر شوند. این گروه نباید انتحاری‌ها را به مناطق مسکونی بفرستند. از کشورهای همسایه هم می‌خواهیم که از هراس‌افگنی حمایت نکنند.»

او با بیان این که ناتو تا سال 2024 میلادی از نیروهای امینی افغانستان حمایت می‌کند، گفت که تلفات یادآور وضعیت مشکل است و ناتو هیچ‌وقت چالش‌های موجود در افغانستان را دست‌کم نمی‌گیرد.

ستولتنبرگ افزود که حضور ناتو در افغانستان وابسته به وضعیت امنیتی در این کشور است نه وابسته به تاریخ مشخص، تا زمانی‌که نیاز باشد ناتو در افغانستان حضور خواهد داشت.

به گفته‌ی او، یکی از دلایل افزایش تلفات نیروهای امنیتی در این است که افغان‌ها خود مسوولیت امنیت را بر عهده گرفته‌اند. وی گفت که پیش از این صد هزار سرباز ناتو نیز در خط جنگ حضور داشتند اما در حال حاضر تنها نیروهای افغان در خط جنگ حضور دارند.

دبیرکل ناتو خاطر نشان کرد که ناتو از وزارت‌های دفاع و داخله خواسته است تا راهکارهایی را برای کاهش در تلفات نیروهای امنیتی در نظر بگیرند.

در حال حاضر 16 هزار سرباز ناتو از 39 کشور جهان در افغانستان حضور دارند.

در همین حال، رییس‌جمهور اشرف غنی گفت: «ما به صلح تعهد داریم زیرا در نهایت باید یک راه حل سیاسی برای افغانستان پیدا شود. جنگ افغانستان بر علاوه طالبان دارای ابعاد دیگر نیز می‌باشد.»

آقای غنی افزود که انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده برگزار می‌شود. به گفته‌ی او، مردم باید زعیم آینده‌ی خود را براساس یک انتخابات شفاف، همه‌جانبه و همه‌شمول انتخاب نمایند.