دولت ایران لایحه‌ی‌ «اعطای تابعیت به فرزندان زنان دارای شوهر خارجی» را تصویب کرد

اطلاعات روز: معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور ایران در امور زنان و خانواده از تصویب لایحه‌ی تابعیت ایرانی فرزندان زیر 18 سال زنانی ایرانی که شوهران شان خارجی اند، خبر داده است.

خانم ابتکار در صفحه‌ی تویتر خود نوشته است: «بعد از مدت‌ها در جلسه‌ی امشب دولت تصویب شد که زنان ایرانی دارای همسر خارجی می‌توانند برای فرزندان زیر هجده سال خود تقاضای تابعیت ایرانی کنند. این مصوبه بصورت لایحه جهت اصلاح قانون فعلی به مجلس می‌رود.»

این لایحه در حالی تصویب شده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در سال 1394 خورشیدی با طرح «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیر ایرانی» مخالفت کرده بودند.

از سویی هم، مجلس ایران در سال 1385 خورشیدی، قانونی را تصویب کرده بود که فرزندان «حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» که پیش از آن در ایران متولد شده یا حد اکثر تا یک‌سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می‌شدند، می‌توانستند بعد از رسیدن به سن 18 سال تقاضای تابعیت ایرانی کنند.

این زنان پس از پایان فرصت تعیین شده در این قانون در سال 1386 خورشیدی، امکان درخواست تابعیت ایرانی برای فرزندان شان را نداشتند.