کمیسیون انتخابات: انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 31 حمل 1398 برگزار می‌شود

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات با اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری گفت که این انتخابات به تاریخ 31 حمل سال 1398 خورشیدی برگزار خواهد شد.

براساس این تقویم انتخاباتی،‌ ثبت نام تقویتی رأی‌دهندگان به تاریخ 1 قوس سال جاری آغاز و برای یک ماه ادامه خواهد یافت.

ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز به تاریخ 24 قوس سال جاری آغاز و الی 9 جدی سال جاری ادامه خواهد یافت.

در این تقویم آمده است که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 9 جوزای سال آینده اعلام خواهد شد و در صورتی که دور اول این انتخابات به نتیجه نرسد، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 23 جوزا برگزار خواهد شد.

وسیمه بادغیسی،‌ معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات امروز جمعه (11 عقرب) در نشست مشورتی با احزاب سیاسی و نهادهای جامعه‌ی مدنی در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت که انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی ولایت غزنی و انتخابات شورای ولایتی به گونه‌ی همزمان برگزار خواهد شد.

خانم بادغیسی همچنان گفت که یک گزینه‌ی دیگر این است که انتخابات ریاست جمهوری تنها برگزار شود تا تمرکز روی این انتخابات بیشتر شود.

او تأکید کرد در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی همزمان برگزار شود، هزینه‌ی کمتری صرف آن شده و اشتراک مردم نیز گسترده خواهد بود.

معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که در صورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی به‌گونه‌ی همزمان، چالش‌های امنیتی نیز کمتر خواهد بود.

خانم بادغیسی تأکید کرد که بحث‌ها در این مورد جریان دارد و در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی همزمان برگزار نشود،‌ انتخابات شورای ولایتی با کمی تأخیر برگزار خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر حفیظ‌الله هاشمی،‌ سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که تقویم انتخابات ریاست جمهوری نهایی شده و پس از مشورت حکومت،‌ احزاب سیاسی و نهادهای جامعه‌ی مدنی،‌ اعلام خواهد شد.