پسته‌ی بادغیس دیگر خندان نیست
جنگلات پسته ولسوالی آ‌ب‌کمری ولایت بادغیس در ماه سنبله
عکس: ریاست زراعت بادغیس

پسته‌ی بادغیس دیگر خندان نیست

نجیب‌الله سعادت


حدود 30 هزار هکتار از وسعت ولایت بادغیس در غرب افغانستان را جنگل‌زار پسته پوشانده است؛ میوه‌ی خشکی پر‌آوازه که هر تُن آن در بازار داخلی تا 1.5 میلیون افغانی ارزش دارد. در گذشته مردم محل حاصلات پسته را جمع‌آوری و وارد بازار می‌کردند. دیری است که پسته به مردم ولایت بادغیس لبخند نمی‌زند.

ساکنان این ولایت سال‌هاست که دیگر خبری از «شوله‌ی پسته» (زمان اعلام رسمی برداشت حاصلات پسته توسط مردم) نمی‌شنوند و این طالبان‌ است که با جیب‌های پر از پول فروش حاصلات پسته در بادغیس، ماشین جنگی‌شان را می‌چرخاند.

منابع محلی این ولایت به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گویند که طالبان مسلح تمامی پسته‌زار این ولایت را تحت کنترل دارند و حتا با استفاده از قدرت‌شان تمامی حاصلات پسته‌ی این ولایت را بر می‌دارند و از این درک میلیون‌ها دالر پول بادآورده را به جیب می-ریزند.

محمد‌ناصر نظری، عضو شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که در حال حاضر تمامی مناطق پسته‌زار بادغیس تحت کنترل طالبان قرار دارد و دولت برهیچ قسمتی از ساحه‌ی جنگلات پسته در این ولایت تسلط ندارد.
آقای نظری می‌گوید که در گذشته، پسته منبع خوبی درامد برای مردم بادغیس بوده، اما سال‌هاست که به منبع بی‌چون و چرای طالبان تبدیل شده است. به باور او بخش بزرگی از مشکل اقتصادی مردم بادغیس در گذشته با چیدن ‌و فروش پسته رفع می‌شد.

این عضو شورای ولایتی بادغیس می‌افزاید اگر طالبان از پسته‌زارهای بادغیس بیرون رانده شوند، با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی مردم در این ولایت محروم، بخشی از مشکلات اقتصادی آنان با جمع‌آوری پسته مرفوع خواهد شد.

آمادگی دولت برای کنترل پسته‌زار

در حالی که تمامی ساحات جنگلات پسته در اختیار طالبان قرار دارد اما اداره محلی بادغیس از آمادگی‌ها برای بازپس‌گیری این جنگلات توسط نیروهای امنیتی خبر می‌دهد.

جمشید شهابی، سخن‌گوی والی بادغیس می‌گوید که طرح بازپس‌گیری این جنگلات از سوی ریاست جمهوری کشور آماده شده و در این طرح پیرامون مسائل تکنیکی و امنیتی و بازپس‌گیری جنگلات پسته و موارد بعدی آن (جمع‌آوری و بسته‌بندی پسته، بازاریابی و صادرات) به‌گونه مفصل پرداخته شده است.

سخن‌گوی والی بادغیس افزود که این طرح از سوی ریاست‌جمهوری به اداره محلی این ولایت رسیده و قرار است که به‌زودی اجرایی شود.

هر چند ساحات «پسته‌ی‌ ‌‌لیق» در ولسوالی‌های نا‌امنی هم‌چون بالامرغاب، آب‌کمری و قادس موقعیت دارد

اما آقای شهابی می‌گوید که به اساس طرح جدید، تمامی این ساحات از کنترل طالبان مسلح خارج می شود و زیر کنترل نیروهای امنیتی قرار می‌گیرد.

سخن‌گوی والی بادغیس افزود که بر اساس طرح جدید در کنار پسته‌زار موجود، ۱۵۰ هکتار زمین دیگر نیز نهال پسته غرس کند.

در همین حال، محمد‌ناصر نظری عضو شورای ولایت بادغیس می‌گوید که بارها این موضوع را با اداره‌ی محلی این ولایت در میان گذاشته‌اند، اما اداره‌ی محلی از عدم توانایی در این مورد صحبت کرده است. وی ابراز امیدواری می‌کند که با طرح جدید دولت بتواند کنترل پسته‌زارها را از چنگ طالبان در بیارود.

این عضو شورای ولایتی بادغیس از مقام‌های مرکزی می-خواهد که در گام نخست طرح امنیتی را به اجرا بگذارد.

قطع جنگلات پسته در ولایت بادغیس
قطع جنگلات پسته در ولایت بادغیس
عکس: شبکه‌های اجتماعی
قطع بی‌رویه‌ی جنگلات پسته

پسته‌زار بادغیس بزرگ‌ترین جنگل پسته‌ی افغانستان است که بیش‌تر از ۳۰ هزار هکتار زمین را پوشانیده ‌است. به اساس گفته‌های مسوولان ریاست زراعت بادغیس این جنگلات در گذشته ۹۵ تا ۹۷ هزار هکتار بوده که در سال‌های گذشته به علت‌های مختلفی از جمله قطع بی‌رویه توسط مردم و آتش زدن آن توسط طالبان از بین رفته است.

عبدالحلیم ساجدی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت ولایت بادغیس می‌گوید که از سال‌های گذشته تا کنون مردم ولسوالی‌های آب‌کمری، بالامرغاب و قادس این سرمایه‌ی ملی را به گونه‌ی بیرویه قطع می‌کنند. مردم از این جنگلات به‌عنوان مواد سوخت در فصل زمستان استفاده می‌کنند.

بیشترین قسمت پسته‌زار بادغیس در ولسوالی آب‌کمری این ولایت وجود دارد و به گفته‌ی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس سالانه صدها درخت پسته دراین ولایت در فصل زمستان از سوی مردم قطع می‌گردد.

آمر امور زراعتی بادغیس نسبت به قطع جنگلات پسته در ولسوالی‌های این ولایت هشدار داده و می‌گوید سالانه ۱.۴ هکتار زمین پسته در این ولایت قطع می‌شود و این نگران‌کننده است.