از هر دو افغان یک افغان از فشار روانی رنج می‌برد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه کشور در یکتحقیق دو ساله دریافته است که از هر دو افغان یک افغان از فشار روانی رنج می‌برد و از هر پنج نفر افغان، یک نفر آن به دلیل مشکلات روانی در انجام امورات روزمره‌ی خود «نارسایی پیدا کرده است.»

داکتر فدا‌محمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه روز یک‌شنبه (6 عقرب) در محفل گرامی‌داشت از «روز جهانی صحت روانی» در کابل صحبت می‌کرد گفت که از هر پنج نفر افغان یک نفر به‌دلیل مشکلات روانی در انجام امورات روزمره‌ی خود نارسایی پیدا کرده‌اند اما این افراد تاکنون بیمار روانی نیستند.

او گفت: «ولی به کارهای روزمره‌ی خود هم درست رسیدگی نمی‌توانند. اگر به مشکلات آنان رسیدگی صورت نگیرد و یا عوامل این فشارها ادامه پیدا کند، دیر یا زود به اختلالات روانی مبتلا خواهند شد.»

ارزیابی وزارت صحت عامه همچنان میزان اختلال افسرد‌گی را 4.86 درصد، میزان اضطراب را 2.78 درصد، میزان صدمه روانی را 5.34 درصد، میزان سوءاستفاده از مواد نشه‌‌آور به‌شمول ادویه‌ی خواب‌آور را در حدود 12.20درصد و میزان افکار خودکشی را 7.25 درصد گفته شده است.

این ارزیابی وزارت صحت عامه در ولایت‌های کابل، پروان، خوست، پکتیکا، ننگرهار، نورستان، قندهار، ارزگان، بلخ، جوزجان، بامیان، غزنی، تخار، فراه، هرات و بدخشان به همکاری اتحادیه اروپا و نهاد «Cousel Sauti» در مدت دو سال انجام شده است. در این ارزیابی 12 هزار و 666 نفر (8 هزار و 890 کاهل و 3 هزار و 776 کودک بین 4 تا 15 سال) حضور داشته‌اند.

وزارت صحت عامه کشور برای کاهش بیماری روانی در افغانستان 750 مشاور روانی در مراکز صحی استخدام کرده و در هر مرکز صحی یک کارمند در بخش مشوره‌دهی روانی آموزش دیده است. وزارت صحت گفته است که این مشاوران برای کسانی که دچار اختلالات روانی‌اند، مشوره‌های لازم را برای بهبود وضعیت صحی آنان می‌دهند.

از روز جهانی صحت روانی درحالی در افغانستان گرامیداشت شده است بر بنیاد آمار «بنیاد جهانی صحت روانی» در جهان، 83 درصد جوانانی که در دوره‌ی کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند، تاثیرات منفی بر عزت نفس آن‌ها گذاشته است. از سوی دیگر این بنیاد گفته است که در هر 40 ثانیه یک خانم نوجوان دست به خودکشی می‌زند.

دیدگاه‌های شما
  1. درود و احترام

    در ارتباط با خبر فوق، حداقل دو نکته قابل تامل است:
    الف) در ارتباط با بخش “فشار روانی” خبر: بحث نخست روش شناسی تحقیق و مهمتر از آن اسکیلز (ابزار سنجش) چه بوده که به چنین دیتایی منجر شده! آیا صرف یک اسکیلز [آنهم در حوزه روان انسان که متاثر از فرهنگ و محیط است] می تواند برای دیگر جوامع مناسب، دقیق و ارزشمند باشد؟ و میتولوژی تحقیق چگونه بوده است؟ که همه اینها محل مناقشه است.

    ب) در ارتباط با بخش “مشاور روانی” خبر: تا اطلاعات اینجانب، اکثر به اصطلاح مشاوران روانی، نه دانش آموخته گان رشته مشاوره و یا روانشناسی اند بلکه افرادی هستند که دوره های نهایت چند ماهه را ترنینگ دیده اند و بعد “مشاور روانی” شده اند و این خارج از عرف علم روانشناسی و دنیای آکادمیک می باشد.

    با احترام
    حسینی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *