نگرانی تیفا در مورد نتایج انتخابات: «جلوی معامله‌ی سیاسی بر سر نتایج انتخابات را بگیریم»

اطلاعات روز: تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید که تعدادی از ساختارها و افرادی در حکومت به جای نتیجه‌ی انتخابات،‌ در صدد زمینه‌سازی معامله‌ی سیاسی هستند.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز یک‌شنبه (6 عقرب) در نشست خبری در کابل گفت: «تعدادی از ساختارها و ا‌فرادی در حکومت در صدد زمینه‌سازی یک معامله‌ی سیاسی هستند، همچو یک معامله می‌تواند بازهم آرای پاک مردم افغانستان را قربانی بسازد.»

آقای ایوب‌زاده گفت در صورتی که جلوی این معامله گرفته نشود،‌ یک‌بار دیگر آرای مردم قربانی و اراده‌ی مردم افغانستان نیز نادیده گرفته خواهد شد.

او از جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل متحد خواست که بر یک نتیجه‌ی تأثیرگذار انتخابات پارلمانی تأکید کنند.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت: «خواست ما از جامعه‌ی جهانی و ملل متحد این است که بیشتر تأکید کند بر این که باید آرای مردم در نتیجه تأثیر گذار باشد نه معامله و نه سهام‌دارانی که در سال‌های گذشته در ساختارهای منتخب سهم‌دار بودند و نه مصلحت‌های که بنیاد سیستم را از بین برده، بازهم در انتخابات حاکم شود و آرای مردم و اراده‌ی مردم نادیده گرفته شود.»

آقای ایوب‌زاده تأکید کرد که طولانی‌ساختن پروسه‌ی انتخابات، قابل قبول بودن نتیجه‌ی انتخابات و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از دیگر نگرانی‌های تیفا است.

به گفته‌ی او، آمادگی‌ها از نظر تخنیکی بسیار بطی و کُند پیش می‌رود و این همه نمایانگر این است که از نظر سیاسی نیز تلاش‌ها برای طولانی ساختن پروسه‌ی انتخابات جریان دارد.

آقای ایوب‌زاده همچنان گفت که از دید آن‌ها، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ تعیین شده،‌ با توجه به آمادگی‌ها و وضعیت سیاسی ناممکن است.

او گفت نقطه ضعف‌هایی از لحاظ ساختار و چارچوب حقوقی وجود دارد که مانع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تأکید کرد در صورتی که انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در وقت تعیین شده برگزار نشود، سرنوشت سیاسی افغانستان با یک چالش بسیار کلان مواجه خواهد شد.

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری تهیه شده و پس از مشوره با حکومت، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی اعلام خواهد شد.

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان این نگرانی‌ها را در حالی مطرح کرده که این نهاد با استخدام 7 هزار و 200 ناظر از جریان رأی‌دهی انتخابات پارلمانی در 33 ولایت کشور نظارت کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *