انتخابات قندهار با مشکلات بسیار در فضای امن برگزار شد

انتخابات قندهار با مشکلات بسیار در فضای امن برگزار شد

انتخابات پارلمانی در ولایت جنوبی قندهار با یک هفته تأخیر روز شنبه پنجم عقرب با مشارکت گسترده‌ی مردم اما با «چالش‌های شبیه به مشکلات انتخابات سراسری 28 و 29 میزان» برگزار شد. در این انتخابات حدود 560 هزار رأی‌دهنده به 112 نامزد انتخابات پارلمانی رأی دادند.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند که با توجه به سطح بلند تهدیدات امنیتی، حضور و مشارکت مردم به شمول زنان و مردان «گسترده» بوده است.

قبلا گروه طالبان ‌مردم را تهدید کرده بود که در انتخابات پارلمانی شرکت نکنند اما شماری از شهروندان قندهار در پاسخ به آن گفته بودند که به پای صندوق‌ها حضور خواهند یافت.

به تاریخ 27 میزان،‌ در حالی که تنها یک روز به برگزاری انتخابات پارلمانی کشور باقی مانده بود، ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که بر اساس خواست مردم قندهار و پیشنهاد کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار با یک هفته‌ تعویق برگزار می‌شود.

تصمیم به تعویق افتادن انتخابات در ولایت قندهار پس از آن گرفته شده که به تاریخ 26 میزان، در حمله‌ی طالبان به دفتر والی قندهار، جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس پیشین قندهار، مؤمن حسین‌خیل، رییس امنیت ملی قندهار کشته شدند و زلمی ویسا، والی قندهار زخمی شد.

در انتخابات پارلمانی قندهار 112 نامزد برای به‌دست آوردن 11 کرسی در مجلس نمایندگان رقابت می کنند. به گفته‌ی کمیسیون مستقل انتخابات از 112 نامزد، 13 نفر آن زنان هستند.

کبرا رضایی، معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامه‌ اطلاعات روز گفت که در سراسر ولایت قندهار 173 مرکز و یک هزار و 113 محل رأی‌دهی در روز انتخابات فعال بوده است.

تکرار مشکلات در انتخابات پارلمانی قندهار

با آن که انتخابات در ولایت قندهار با یک هفته تأخیر برگزار شد اما مسوولان بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) و برخی از خبرنگاران در ولایت قندهار می‌گویند که کاستی‌ها و نارسایی‌های انتخابات 28 میزان باردیگر در قندهار تکرار شده و این روند به‌گونه درست مدیریت نشده است.

بازشدن شماری از مراکز رأی‌دهی با چند ساعت تأخیر، کارنکردن دستگاه‌های بیومتریک، نبود فهرست رأی‌دهندگان از چالش‌های عمده‌ی انتخابات پارلمانی قندهار بوده است.

یوسف رشید، رییس اجرایی بیناد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌‌گوید که بر اساس گزارش‌ ناظران این نهاد، مشکلاتی که در انتخابات 28 میزان در 32 ولایت افغانستان وجود داشت، در ولایت قندهار نیز تکرار شده است. آقای رشید گفت که: «کمیسیون مستقل انتخابات بر وضعیت حاکم نیست. برگزاری انتخابات توأم با چالش، ضعف‌ جدی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات را نشان می‌دهد.»

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات با ابراز آمادگی از برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار گفته بود که تلاش می‌شود اشتباه انتخابات 28 میزان در این ولایت تکرار نشود.

براساس گزارش فیفا، برخی از مراکز در این ولایت تا ساعت 11 پیش چاشت نیز باز بسته بوده است. اما کبرا رضایی، معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات تأخیر در بازشدن مراکز رأی‌دهی را تا ساعت 8 و نیم صبح تأیید می‌کند.

امنیت انتخابات پارلمانی در قندهار

پس از کشته و زخمی شدن مقام‌های ارشد ولایت قندهار به‌ویژه کشتن شدن جنرال عبدالرازق فرمانده با نفوذ این ولایت و احتمال افزایش تهدیدات امنیتی اما انتخابات پارلمانی در این ولایت  تحت تدابیر شدید امنیتی و بدون هیچ‌گونه رویداد امنیتی برگزار شد.

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که انتخابات در دو ولسوالی «معروف و نیش» قندهار به دلیل ناامنی برگزار نمی‌شود.

مقام‌های وزارت داخله اعلام کرد که بیش از 15هزار نیروی امنیتی، امنیت انتخابات را در ولایت قندهار تامین کرده‌اند. نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله، روز شنبه در یک نشست خبری گفت که 15 هزار نیروی امنیتی در ولایت قندهار آماده‌ی تأمین امنیت انتخابات ‌بوده اند که از آن جمله ۶ هزار نیروی امنیتی به شمول ۲۶۰ پولیس زن امنیت مراکز و محلات رأی‌دهی را تامین کرده اند. آقای دانش افزود که با حضور بیش از 15هزار نیروی امنیتی، هیچ حادثه‌ی امنیتی رخ نداده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *