برگزاری انتخابات پارلمانی در سایه‌ی حملات پراکنده‌ی شورشیان

برگزاری انتخابات پارلمانی در سایه‌ی حملات پراکنده‌ی شورشیان

با آنکه طالبان هشدار داده بود که انتخابات پارلمانی را به ‌چالش خواهد کشید، اما در روز نخست انتخابات به‌جز کابل ـ‌که یک حمله‌ی انتحاری درآن به‌وقوع پیوست‌ـ از هیچ یک از ولایت‌های افغانستان حملات گسترده و بزرگی گزارش نشد. در اکثر ولایت‌ها رویدادهای امنیتی به پرتاب هاوان، گلوله‌باری و انفجارهای ماین مقناطیسی و بالون گاز خلاصه شد. در روز دوم انتخابات نیز وزارت داخله مدعی شد که در سراسر کشور در هیچ یک از مراکز رأی‌دهی رویدادی امنیتی رخ نداده است.

در پایان روز نخست رأی‌گیری کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرد که ناظران این کمیسیون 50 مورد رویداد امنیتی را در سراسر کشور ثبت کرده‌اند. بر بنیاد آمار این کمیسیون در این رویدادها 22 نفر کشته و 162 تن دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت داخله اما شمار رویدادها و آمار کشته‌شدگان را اندکی بیش‌تر اعلام کرد. ویس‌احمد برمک، وزیر داخله در کنفرانس خبریی که ناوقت شنبه‌شب برگزار شده بود، گفت که در در سراسر کشور 17 غیرنظامی و 11 سرباز کشته و 83 غیرنظامی و 19 پولیس زخمی شده‌اند. او گفت که در جریان روز نخست رأی‌گیری 192 رویداد امنیتی بزرگ و کوچک در سراسر کشور ثبت شده است.

آقای برمک مدعی شد که نیروهای امنیتی از وقوع یک هزار و 725 رویداد دیگر جلوگیری کرده‌اند.

همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی، بیش از 20 رویداد امنیتی تنها در کابل رخ داده است.

به‌صورت مجموعی آمارهایی را که رسانه‌ها و نهاد‌های امنیتی نشر کردند، نشان می‌دهد که در روز نخست انتخابات در سراسر کشور 200 رویداد امنیتی به‌وقوع پیوسته که 36 کشته و زخمی برجای گذاشته است.

در مرگ‌بار‌ترین حمله، یک مهاجم انتحاری خودش را در نزدیک یک مرکز رأی‌دهی در حوزه‌ هفدهم پولیس در شمال کابل منفجر کرد. وزارت داخله اعلام کرد که در این رویداد 15 نفر کشته و 60 تن دیگر زخمی شدند. بر اساس اطلاعات پولیس کابل، مهاجم در ورودی مرکز رأی‌دهی شناسایی شده بود اما پیش از اینکه توسط پولیس هدف قرار گیرد خودش را منفجر کرد. پولیس کابل گفت که در میان کشته شدگان پنج سرباز پولیس نیز شامل بودند.

افزون بر این حمله، دست کم20 رویداد دیگر امنیتی نیز در شهر کابل به‌وقوع پیوست. مرکز امنیتی یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که این رویدادها شامل انفجار مین مقناطیسی، انفجار بالون گاز، خشونت‌های فزیکی و… بوده است. در نتیجه‌ی این رویدادها، هفت غیرنظامی زخمی و یک نظامی کشته شدند.

در همین حال، شفاخانه‌ی ایمرجنسی در صفحه‌ی تویترش نوشت که 37 زخمی پس از رویدادهای امنیتی روز نخست انتخابات در کابل به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

در عین حال در پایان روز نخست رأی‌گیری، نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله در کنفرانس خبری گفت که پولیس کابل دو فرد و یک موتر مشکوک را دست‌گیر و یک مقدار مواد انفجاری را از کابل کشف کرده است.

گزارش‌های نهادهای ناظر و رسانه‌ها نشان می‌دهد که تهدیدات امنیتی و حملات طالبان در روز اول انتخابات در ولایت کندز از هر ولایت دیگر بیش‌تر بوده است. شفاخانه‌ مرکزی کندز اعلام کرد که تا پایان روز اول انتخابات 6 کشته و 68 زخمی به این شفاخانه منتقل شده بود. یک عضو شورای ولایتی کندز به سلام وطندار گفته بود که 30 راکت بر مناطق مختلف کندز فرود آمد.

از سویی هم، دفتر مطبوعاتی فرقه‌ی 20 پامیر مستقر در کندز اعلام کرد که تحرکات طالبان به منظور اخلال روند انتخابات در ولایت کندز دفع شده است.

در اعلامیه‌ی این دفتر آمده که طالبان مسلح به‌منظور اخلال روند انتخابات در نقاط مختلف ولایت کندز دست به تحرکاتی زده بودند که از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی دفع شده که در نتیجه 23 جنگ‌جوی طالب کشته و 13 جنگ‌جوی دیگر زخمی شده‌اند.

در ولایت غور نیز پنج نفر از نیروهای خیزش مردمی که برای تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی در شهر فیروزکوه توظیف شده بودند، از سوی طالبان کشته شده‌اند.

عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور به روزنامه اطلاعات روز گفت این افراد که می‌خواستند به منظور تأمین امنیت مرکز رای‌دهی منطقه‌ی «قطس» بروند،‌ از سوی طالبان کشته شده‌اند.

طالبان در ولایت بغلان نیز 10 کارمند کمیسیون مستقل انتخابات را ربودند. عبدالقادر صافی، رییس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات بغلان به رسانه‌ها گفته است که که طالبان یک روز قبل از برگزاری انتخابات 45 کارمند این کمیسیون را ربودند که از آن میان 35 تن آنان را آزاد کردند و 10 کارمند دیگر را به روستای تنگی مرچ ولسوالی برکه منتقل کردند.

در ولایت پروان حملات هرا‌س‌افگنانه بر مراکز رأی‌دهی‌ چهار زخمی و دو کشته برجای گذاشته است. والی پروان در گفت‌وگو به رادیو آزادی گفته است که آنان در اثر فیرهای پراکنده کشته و زخمی شده‌اند.

در یک مورد دیگر در ولایت زابل طالبان سعی کردند بر مراکز رأی‌دهی ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل حمله کنند، اما نیروی حمایت قاطع با راه‌اندازی حملات هوایی  مهاجمان طالب را پیش از رسیدن به مراکز هدف قرار دادند. گل‌اسلام سیال، سخن‌گوی والی زابل به سلام وطندار گفته است که در این سلسله حملات 11 طالب کشته و 8 طالب دیگر زخمی شدند.

در همین حال طالبان مدعی شدند که چندین مرکز رأی‌گیری را در این ولایت بسته‌اند؛ ادعایی که از سوی اداره‌ی محلی ولایت زابل رد شده است.

در پی حملات طالبان در روز نخست رأی‌گیری در ولسوالی‌های‌ بلخ و چهاربولک ولایت بلخ چهار مرکز رأی‌گیری پس از دو ساعت فعالیت بسته شد. افضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ به روزنامه اطلاعات روز گفت که این مراکز از پس از دو ساعت فعالیت تا ساعت نزدیک 12 امروز بسته بودند.

آقای حدید اضافه کرد که در یک رخداد دیگر در منطقه شهرک افغانیه‌ی ولسوالی نهر شاهی ولایت بلخ طالبان مسلح چهار ناظر یک نامزد را کشتند. افراد کشته شده ناظران نامزدی به‌نام اسرار تاشقرغانی بوده‌‌اند. آقای حدید گفت، پس از آن که آنان اشتباهی با موتر وارد منطقه‌ی زیر کنترل طالبان شدند از سوی طالبان مسلح کشته شدند. وی افزود که طالبان راننده‌ی موتر را لت‌وکوب کردند و موتر را نیز آتش زدند.

طالبان بر چندین مرکز و موتر حامل مواد حساس انتخاباتی در ولایت هرات نیز حمله کردند. دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات ولایت هرات در روز اول رأی‌گیری با نشر خبرنامه‌یی‌ اعلام کرد که در نتیجه‌ی واژگون شدن یک موتر حامل مواد حساس انتخاباتی در ولسوالی کشک رباط‌سنگی این ولایت دو سرباز ارتش کشته شدند. خبرنامه همچنین افزوده که در نتیجه‌ی انفجار مین در دو مرکز انتخاباتی دو نفر زخمی شدند.

به نقل از سلام‌ وطندار هم‌زمان با برگزاری انتخابات 30 تن در ولایت‌های ننگرهار کنر و لغمان در رویدادهای مختلف زخمی شدند.

انتخابات پارلمانی به دلیل باز نشدن برخی مراکز و بروز مشکلات تخنیکی یک روز دیگر تمدید شد. نیروهای امنیتی اعلام آمادگی کردند که آنان آماده‌اند که امنیت روز دوم انتخابات را نیز تأمین کنند.

با توجه به تهدیدات امنیتی بلند و هشدار طالبان مبنی بر به‌چالش کشیدن انتخابات، انتظار می‌رفت که انتخابات پارلمانی امسال خونین و اشتراک مردم کمرنگ باشد، اما انتخابات با اشتراک گسترده‌ی مردم و امنیت نسبتا خوب در هر دو روز برگزار شد.

۷۰ هزار نیروی امنیتی در ۳۲ ولایت مسئولیت تأمین امنیت ۴۹۰۰ مرکز و ۲۰ هزار محل رای‌دهی را به عهده داشتند.