روحانی: بیش از پنج‌ونیم هزار مشکل تا کنون ثبت شده است

اطلاعات روز: کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرد که این کمیسیون از آغاز روند رأی‌دهی تا کنون پنج‌هزار و ۵۴۷ مشکل را ثبت کرده است.

علی رضا روحانی،‌ سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی امروز یکشنبه (۲۹ میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت که این موارد شامل گزارش، شکایت، معلومات و طلب همکاری از کمیسیون شکایات در ولایت‌های ارزگان 37 مورد، بادغیس 55 مورد، بامیان 95 مورد، بلخ 498 مورد، بغلان 225 مورد، بدخشان 122 مورد، پروان 48 مورد، پنجشیر 129 مورد، پکتیا 113 مورد، تخار 27 مورد، جوزجان 97 مورد، خوست 15 مورد، دایکندی 47 مورد، زابل 59 مورد، سرپل 79 مورد، سمنگان 89 مورد، فاریاب 184 مورد، فراه 91 مورد، کابل یک هزار و 700 مورد، کاپیسا 117 مورد، کنر 85 مورد، قندز 129 مورد، لغمان 28 مورد، لوگر 200 مورد، میدان وردک 45 مورد، ننگرهار 356 مورد، نیمروز 103 مورد، هرات 649 مورد و هلمند 125 مورد مشکل ثبت شده است.

آقای روحانی گفت که تا کنون در باره‌ی درج گزارش‌های ثبت‌شده به عنوان شکایت تصمیم گرفته نشده است و بررسی‌ها در این زمینه جریان دارد.

او افزود که برخی از مشکلات با آغاز روند رأی‌دهی در روز دوم حل شده است.

به گفته‌ی او، شهروندان کشور تا ۴۸ ساعت آینده فرصت دارند که شکایات‌شان را برای رسیدگی به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت کنند.

سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها، ابراز نگرانی کرد که با برخی بی‌نظمی‌ها و بی‌تدبیری‌ها امروز هم شهروندان نتوانند از حق رأی‌شان استفاده کنند. زیرا به گفته‌ی او، هنوز هم برخی مشکلات وجود دارد و فراهم‌کردن امکانات رأی‌دهی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اندک بوده است.

آقای روحانی تأکید کرد که طرح مشکلات از سوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی برای شنیدن صدای مردم و رسیدگی به چالش‌های موجود صورت می‌گیرد.

او تأکید کرد که رأی‌دهی به صورت دستی و بدون دستگاه بیومتریک در صورتی پذیرفتنی است که دستگاه‌های بیومتریک ذخیره و یا دستگاه بیومتریک از سایت‌های دیگر کار نکند.

سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات علاوه کرد: «حالی که دستگاه‌های بیومتریک از مراکز دیگر که روز گذشته رأی‌دهی در آن تمام شد، در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دارد و ما امیدوار هستیم که هیچ رأیی بدون دستگاه بیومتریک به صندوق‌ها ریخته نشود و کمیسیون انتخابات برای رفع این مشکل اقدام کند.»