دیدار زلمی خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در قطر

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای روند صلح افغانستان روز جمعه (20 میزان) با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده‌است.

روزنامه‌ی وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه از این دیدار گزارش کرده که این دیدار در دوحه، پایتخت قطر انجام شده، اما جزئیات بیشتر در مورد این که دوطرف در این دیدار مشخصاً روی چه موضوعاتی صحبت کرده‌اند، ارائه نکرده است.

در چهار ماه گذشته، این دومین بار است که مقام‌های امریکایی به گونه‌ی مستقیم با نمایندگان گروه طالبان ملاقات می‌کنند.

آقای خلیل‌زاد که سفر ۱۰ روزه خود را به کشورهای افغانستان، پاکستان، عربستان و قطر آغاز کرده، روز جمعه با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی،‌ معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی قطر نیز دیدار و در مورد چگونگی دست‌یابی به صلح در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که نمایندگان طالبان در ماه اسد سال جاری با یک هیأت امریکایی به ریاست آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه‌ی امریکا در امور آسیای مرکزی و آسیای جنوبی در قطر دیدار کرده بودند.

وزارت خارجه‌ی ایالات متحده امریکا تا کنون ملاقات زلمی خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان را تایید نکرده، اما یک سخن‌گوی این وزارت گفته است: «آقای خلیل‌زاد به خاطر جستجوی راه‌های پایان دادن منازعه‌ی افغانستان از طریق مذاکره، دیدارهای متعددی با طرف‌های ذیدخل داشته است.»

سفر آقای خلیل‌زاد به کشورهای منطقه پس از تعیین‌شدن او به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا در امور صلح افغانستان آغاز شد. خلیل‌زاد در جریان یک سفر ۱۰ روزه از افغانستان، پاکستان، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده‌ی عربی دیدن کرده و با مقام‌های ارشد این کشورها در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

دیدگاه‌های شما
  1. به امید صلح دایمی افغانستان عزیز و نا بودی دشمنان افغانستان که این جنگ را بالای افغانها تحمیل میکنند و تازمانی که خود افغانها دست به دست هم بخاطر آوردن صلح ندهند هیچگاه صلح نمی آید و کشور های خارجی هم ماره کمک کرده نمیتواند. وسلام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *