یوناما: شهروندان افغان نباید از حق انتخاب نمایندگان شان محروم و یا مورد ترس قرار گیرند

اطلاعات روز: یوناما «دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان» اعلام کرده است که شهروندان افغان نباید از حق انتخاب نمایندگان و شکل‌گیری آینده‌ی کشورشان محروم و یا مورد ترس قرار گیرند.

در اعلامیه‌ی یوناما که امروز پنجشنبه (19 میزان) منتشر شده، آمده است که با وجود چالش‌های امنیتی، پیشرفت‌هایی از سوی نیروهای امنیتی در راستای فراهم کردن زمینه‌ی اشتراک شهروندان در انتخابات و استفاده از حق رای شان صورت گرفته است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: « نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت کامل امنیت پروسه‌ی انتخابات را بر عهده دارند. تدابیر امنیتی لازم نیاز است تا حد امکان برای تعداد بیشتر واجدین شرایط فرصت فراهم سازد که از حقوق اساسی خویش استفاده نمایند.»

او تأکید کرده است: «افغان‌ها نباید از حق انتخاب نمایندگان و شکل‌گیری آینده‌ی کشور خویش محروم یا مورد ترس قرار گیرند. هرگونه خشونت یا فشار علیه رای دهندگان، کاندیدان یا مسوولین انتخاباتی قابل قبول نیست و من آنرا به الفاظ واضح تقبیح میکنم.»

براساس اعلامیه، یوناما از نیروهای امنیتی نیز خواسته است تا در جریان اجرای وظایف شان در راستای تأمین امنیت روند انتخابات، از لحاظ سیاسی بی‌طرفی شان را حفظ کنند.

با این حال، قرار است انتخابات پارلمانی به تاریخ 28 میزان یعنی تا 9 روز دیگر در 33 ولایت کشور برگزار شود.