محمد محقق

محقق به حکومت: واحد نیروی ویژه را از لعل و سرجنگل خارج کنید و از مردم معذرت بخواهید

اطلاعات روز: محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه‌ی کشور گفته است که حکومت باید نیروهای ویژه را از ولسوالی لعل و سرجنگل خارج و از مردم این ولسوالی معذرت بخواهد.

آقای محقق در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «از حكومت مي‌خواهم كه مناطق هزارجات را ناامن نكند و لشكركشى را خاتمه داده، نيروهاى قطعات خاص حكومتى را از لعل خارج و از مردم لعل پوزش خواسته از خانواده‌هاى شهدا و مجروحين دلجويى كند و سازمان‌دهندگان و عوامل اين جنايت را به محاكمه بسپارد.»

او هشدار داده است در صورتی که به این خواسته‌هایش توجه صورت نگیرد، از مردم خواهد خواست که به حرکات مدنی میلیونی متوسل شوند.

در بخشی از بیانیه‌ی آقای محقق آمده است: «سرانجام ارگ‌نشينان كينه‌جو به آرزوى اصلى خود رسيدند؛ حضور على‌پور، فرمانده خيزش مردمى در لعل و سرجنگل بهانه‌یى مناسبى شد براى لشكركشى به هزارجات و لگدمال‌كردن مردمى كه ٢٠ سال براى استقلال كشور جهاد و مقاومت كردند و قريب ٢٠ سال ديگر براى دموكراسى و عدالت ايستادگى کردند (می‌کند).»

معاون دوم ریاست اجراییه در یک بیانیه‌ی دیگر گفته است که حکومت مصروف زورآزمایی با رقیبان احتمالی آینده‌ی خود در بلخ، قندز و مناطق مرکزی می‌باشد و تازه در صدد شعله‌ورساختن جنگ‌های داخلی در درون نظام است.

این در حالی است که نیروهای امنیتی در ولایت غور،‌ روز شنبه (۱۴ میزان) برای بازداشت قوماندان علی‌پور، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در میدان وردک به ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور رفته بودند.

این نیروها موفق به بازداشت علی‌پور نشد و او به کمک مردم از محاصره‌ی نیروهای امنیتی نجات داده شد.

بر اساس گزارش‌ها، در درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد علی‌پور ۱۱ نفر به شمول هفت غیرنظامی و چهار سرباز پولیس کشته شده‌اند.