کمیسیون انتخابات: برای «دو هزار» کارمند روش استفاده از بایومتریک آموزش داده شده است

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که این کمیسیون تا کنون برای دو هزار کارمند روش استفاده از بایومتریک را آموزش داده است.

سید حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز یک‌شنبه (۱۵ میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت که قرار است کمیسیون انتخابات برای ۲۱ هزار کارمند روش استفاده از بایومتریک را آموزش بدهد که این روند به شکل زنجیره‌یی پیش می‌رود تا به آخرین محلات و مراکز رأی‌دهی برسد.

آقای هاشمی افزود که روند انتقال دستگاه‌های بایومتریک به شش ولایت کشور نیز آغاز شده است.

او گفت: « خوشبختانه ۲۲ هزار دستگاه بایومتریک به کمیسیون انتخابات رسیده است. امروز روند انتقال این دستگاه‌ها و سایر وسایل آن به ولایت‌های نورستان، بدخشان، پکتیکا، ارزگان، غور و فاریاب آغاز و دسته‌بندی شده و در حال انتقال است.»

سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که متباقی دستگاه‌ها تا اوایل هفته‌ی آینده به تمام ولایات و به تمام مراکز رأی‌دهی به شمول ولسوالی‌ها انتقال داده خواهد شد.

آقای هاشمی علاوه کرد که مواد حساس و غیرحساس به مراکز ولایات رسیده و روند انتقال آن به ۷۴ ولسوالی کشور آغاز شده است.

او تأکید کرد که این ولسوالی‌ها به دلیل سخت‌گذربودن و ناامن‌بودن در اولویت کمیسیون قرار دارد و روند انتقال مواد حساس و غیرحساس زودتر از دیگر ولسوالی‌ها آغاز شده است.

هاشمی گفت: «فهرست رأی‌دهندگان به تمام مراکز رسیده و از ۴۴ ولسوالی‌یی که از ولایت‌های بادغیس، جوزجان، زابل، غور، فاریاب، کاپیسا، ننگرهار، هلمند، نیمروز، هرات و لوگر است، نیز مکمل چاپ شده و در حال انتقال است.»

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از رسیدن دستگاه‌‌های بایومتریک و انتقال آن به ولایات خبر می‌دهد که روز شنبه (۱۴ میزان) شماری از احزاب سیاسی به این کمیسیون هشدار دادند در مناطقی که از بایومتریک برای شناسایی رأی‌دهندگان استفاده نشود، آرای آن مناطق قابل قبول نبوده و باید باطل اعلام شود.

این احزاب با نشر اعلامیه‌یی، همچنان گفتند در صورتی که کمیسیون برای آنان ثابت نکند که جلو آرای تکراری و تقلبی گرفته شده است، پروسه‌ی انتخابات را نخواهند پذیرفت.

آنها تأکید کرده‌اند که استفاده از روش بایومتریک باید به شکل آنلاین باشد و در صورتی که آرا بدون بایومتریک به صندوق‌ها ریخته شود، باید باطل اعلام شود.

با این‌حال، قرار است انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۸ میزان، یعنی تا ۱۳ روز دیگر در ۳۳ ولایت کشور برگزار شود.